تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا:

حملات اسراییل به غزه و شهر رفح طی ۲۴ ساعت گذشته

۲۶ کشته بر جای گذاشت

آمار قربانیان تاکنون ۳۴۷۳۵ کشته و ۷۸۱۰۸ مجروح است

العربیه:

با هشدار فوری اسراییل برای تخلیه شرق رفح

یک میلیون و ۲۰۰ هزار آواره در سردرگمی و اضطراب به‌سر می برند

رویترز: 

حمله حماس به جنوب اسراییل باعث ایجاد بن‌بست در مذاکرات شد

تایمز اسرائیل:

به‌رغم تصمیم اسراییل برای تخلیه رفح از ساکنان

حماس به مذاکرات برای آتش‌بس و تبادل گروگانها ادامه می‌دهد

 

خبرگزاری فلسطینی وفا روز دوشنبه نوشت: هواپیماهای جنگنده و توپخانه اسراییل از اولین ساعات بامداد مناطق شمال نوار غزه، از جمله ارودگاههای نصیرات، جبالیا به‌علاوه شهر رفح در جنوب را در هم کوبیدند. به‌نوشته این منبع در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل به غزه ۲۶ فلسطینی کشته شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴۷۳۵ کشته و ۷۸۱۰۸ مجروح اعلام کرد.

العربیه روز دوشنبه در گزارشی نوشت: پس از هشدار فوری اسراییل برای تخلیه شرق رفح که مملو از آوارگان فلسطینی است، ارتش اسراییل مدعی شد مصر را از آغاز عملیات تخلیه مطلع کرده است.

العربیه خاطرنشان کرد تعداد ساکنان رفح به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد که اکثر آنها آوارگانی هستند که به اجبار مناطق دیگر را ترک کرده و به آنجا پناه برده‌اند.

العربیه افزود در حال حاضر وضعیت سردرگمی بر آوارگان حاکم شده است. برخی از آنها تلاش کردند چادرها و مقداری از چمدانهایشان را با خود بردارند، اما هنوز نمی‌دانند این سفر چگونه پایان خواهد یافت.

روز دوشنبه وزارت دفاع اسراییل از کشته شدن ۴ سرباز اسراییلی و مجروح شدن ۱۰ تن دیگر بر اثر حمله موشکی حماس به یک پایگاه نظامی در منطقه کرم شالوم در جنوب اسراییل خبر داد. تایمز اسراییل با انتشار این خبر نوشت حال ۳ سرباز دیگر وخیم گزارش‌شده است. به‌گفته این منبع در این حمله که شاخه نظامی حماس مسئولیت آنرا به عهده گرفت، دست کم ۱۰ موشک برد کوتا از رفح به سمت اسراییل پرتاب شده است.

همزمان سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد ارتش اسراییل از طریق اعلامیه و پیامهای متنی و تلفنی از ساکنان محله‌های شرقی رفح خواسته است فوراً شرق رفح را تخلیه کرده و به مناطق مواسی و بخشهایی از خان یونس و مرکز غزه نقل مکان کنند.

به‌گزارش سایت پنتاگون لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای اسراییلی خود که پس از حملهٔ موشکی حماس صورت گرفت، مذاکرات جاری، کمکهای انسان‌دوستانه و موضوع رفح را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در بیانیهٔ پنتاگون آمده است: «وزیر آستین ضمن تأکید بر تعهد خود برای آزادی بی‌قید و شرط همهٔ گروگانها بر این ضرورت تأکید کرد که هر گونه عملیات نظامی احتمالی اسراییل به رفح باید شامل یک طرح معتبر برای تخلیهٔ غیرنظامیان فلسطینی و حفظ ورود کمکهای بشردوستانه باشد».

به‌گزارش رویترز به‌نقل از ساکنان رفح، ارتش اسراییل چند ساعت بعد از دستور تخلیهٔ این منطقه توسط ساکنان آن، حملات هوایی بر روی رفح انجام داد.

یکی از مقامات ارشد حماس به‌نام سامی ابو زهری روز دوشنبه به رویترز گفت که دستور تخلیه رفح قبل از حمله مورد انتظار اسرائیل، «تشدید خطرناکی است که عواقبی به همراه خواهد داشت».

ان‌. بی. سی نیوز پیش از ظهر دوشنبه به‌نقل از یک مقام اسراییلی خبر داد، جدول زمانی برای حملهٔ زمینی به رفح تعیین نشده است. این زمان‌بندی به این بستگی دارد که دولت در چه زمانی به ارتش فرمان ورود به آنجا را بدهد و این‌که تخلیهٔ غیرنظامیان چقدر به‌طول می‌انجامد.

رویترز از «بن‌بست» در مذاکرات آتش‌بس به‌ازای آزادی گروگانها خبر داد و نوشت: «چشم‌انداز آتش‌بس غزه روز یکشنبه ضعیف به نظر می‌رسید، زیرا حماس خواستار پایان دادن به جنگ در ازای آزادی گروگانها شد و نخست‌وزیر اسراییل صریحاً آن را رد کرد».

رویترز افزود که به‌رغم ترک قاهره توسط هیأت حماس، مقام‌های حماس قصد دارند روز سه‌شنبه به پایتخت مصر برگردند.

رسانهٔ دولتی القاهره نیوز گزارش داد: «یک مقام ارشد مصری روز دوشنبه. تأیید کرد که هیأت امنیتی مصر ارتباطاتش را افزایش داده تا تنش کنونی بین اسراییل و حماس را مهار کند.

این منبع افزود که حملهٔ موشکی حماس به کرم شلوم در روز یکشنبه باعث بن‌بست در مذاکرات شده است».

لطفا به اشتراک بگذارید: