مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ یکشنبه

۱-تهران ـ انفجار در شهرداری غارتگر حکومتی ناحیه ۳ منطقه ۱۴

۲-گنبدکاووس ـ انفجار در بنیاد فساد و غارت آخوندها و پاسداران

۳-سیل و آبگرفتگی در شهرهای میهن به۲۳ استان گسترش یافت و خساراتی به هزاران تن دیگر از هموطنان وارد کرد.

استانهای درگیر سیل عبارتند از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد.

گزارشها حاکی از مفقود شدن یک کارگر محروم در منطقه ۱۵ تهران بر اثر سیل است.

کرمان -خوزستان –شوش -خوزستان- ماهشهر-کهگیلویه و بویر احمد-بجنورد -اسلام‌آباد غرب

به گزارش رسانه‌های حکومتی در جریان جاری شدن سیل در خراسان جنوبی حدود ۴۰۰ روستا گرفتار شدند که ۲۱۹ روستا از این تعداد مربوط به شهرستان خواف است.

در خواف در استان خراسان رضوی بر اثر سیل ۳۰ خودرو سواری طعمه سیل شدند

خراسان رضوی- خواف- خراسان رضوی- سبزوار-کرمانشاه- ثلاث باباجانی

بارش شدید باران در استان کرمانشاه باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی در ثلاث باباجانی، ماهیدشت، جمیل در اسلام‌آباد غرب، دالاهو، جوانرود اسلام‌آباد غرب، و سر فیروزآباد شد

کرمانشاه- ثلاث باباجانی- خراسان جنوبی- عشق آباد

... عمق فاجعه را نگاه کنید آقایون کی می‌خواهید. نگاه کنید. کمک هر کی میتونه کمکمان کنه بجنبید زندگیمان برفت کمکمان کنید.

ایلام-لرستان – خرم‌آباد-سیستان و بلوچستان – زابل-خوزستان- دزفول-اصفهان -کردستان- بوکان

...شهرک شهرداری بعد از خیابان. شهرداری بعد از ده دقیقه باران اینهم وضعیت خیابان...

یاسوج -ایلام

به‌رغم گسترش ویرانیها و خساراتهای ناشی از سیل رژیم ضدمردمی و غارتگر آخوندی از کمترین اقدام برای مقابله با ضایعات و ویرانیهای سیل خودداری کرده است.

ایلام -خراسان جنوبی -استان کرمانشاه روستای داوودی

روستای داوودی کرمانشاه. چند واحد از منازل مسکونی اینجا خسارات وارد شد احشام شان را آب برده دامداریشان خسارت دیده توی مزارع کشاورزی از اون گونیهای کاه گوسفندها. چند تا گوسفند هم آب برده به پایین.

خانم مریم رجوی:

در شرایطی که سیل ویرانگر ۲۱استان میهن ما را در برگرفته و بخشهای وسیعی از هموطنانمان به‌ویژه اقشار محروم با آثار وخیم سیل دست به گریبان هستند، برای همیاری و کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده اعلام کارزار «استمداد ملی» می‌کنم.

از همه هموطنان به‌ویژه جوانان در شهرها و استانهای همجوار می‌خواهم که به کمک سیل‌زدگان و بی‌خانمانها و نجات کسانی که در محاصره سیل گرفتار شده‌اند بشتابند.

به یاری آسیب دیدگان برخیزیم.

رژیم آخوندها و دولت جلادان تنها در فکر حفظ نظام ننگین ولایت فقیه هستند. آنها با چپاول اموال و سرمایه‌های مردم ایران و هدر دادن آنها در پروژه‌های ضدملی و میهنی مانند بمب اتمی و جنگ‌افروزی خارجی مردم ما را در برابر حوادث طبیعی بی‌پناه گذاشته‌اند.

۴-تظاهرات بازنشستگان و بازاریان با شعار حجاب حجاب شعارشان دروغ و دزدی کارشان

بازنشستگان ـ شوش – ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

حجاب حجاب شعارشون دروغ و دزدی کارشون

مجلس سر سپرده گرونی رو آورده

ننگ ما ننگ ما صدای و سیمای ما

بازنشستگان ـ اصفهان – ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

یک اختلاس رو کم کن مشکل ما رو حل کن

بازنشستگان ـ کرمانشاه – ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

معلم زندانی آزاد باید گردد

کارگر زندانی آزاد باید گردد

اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد

. قانون‌شکن دشمنتر از هر دشمن

بیکاری تورم بلای جان مردم

بازاریان ـ بندرعباس – ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

ما اعتراض داریم ما اعتراض داریم

کامیونداران ـ شیراز – ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

تابلوی بزرگ با نوشته: اعتصاب کمپرسی داران شیراز و حومه به کمبود سوخت کافی و جریمه‌های شهرداری حمل و نقل و افزایش کرایه

۵-میزگرد در پارلمان اروپا با حضور فرانسیسکو گریر و نماینده پارلمان اروپا از گروه سبزها

به دعوت آقای فرانشیسکو گریر و نماینده پارلمان اروپا از پرتغال از گروه سبزها، میزگردی حول ایران و مبارزه مردم ایران با شرکت شماری از نمایندگان انجمنهای جوانان ایرانی در کشورهای اروپایی برگزار شد. در این میزگرد که در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد، سخنرانان با اشاره به نقش پیشتاز زنان در مبارزه علیه رژیم زن‌ستیز آخوندی و هم‌چنین جایگاه زنان در مقاومت ایران خواهان حمایت از حق مشروع مردم ایران برای مقاومت و سرنگونی رژیم شدند. آنها هم‌چنین با تقدیر از فعالیت‌های کانون‌های شورشی و تلاش آنها برای شکستن دیوار اختناق بر ضرورت لیست‌گذاری سپاه پاسداران خامنه‌ای تأکید کردند.

فرانشیسکو گریرو در سخنان خود در این جلسه گفت:

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ چندین قیام رخ داده است و زنان در این قیام‌ها نقش کلیدی داشته‌اند، اما آنها به‌طور دائم توسط رژیم زن‌ستیز آخوندها، سرکوب می‌شوند و با این حال به مبارزه خود ادامه می‌دهند. ، زنان هم‌چنان ستون‌فقرات این انقلاب هستند.

به‌نظر من شعار، زن مقاومت آزادی، به‌واقع در کانون این انقلاب قرار دارد.

اجازه بدهید ابتدا از ندا بشنویم تا بتواند چشم‌انداز کلی را برای ما توضیح دهد، چه اتفاقی دارد می‌افتد، نقش زنان چیست، چه جزئیاتی را می‌توانید به ما نشان دهید.

ندا امانی (رئیس انجمن جوانان ایرانی در سوئیس) در سخنان خود به تحریم سراسری نمایش انتخابات رژیم اشاره کرد و گفت‌: مردم ایران نمایش انتخابات رژیم را تحریم کردند و با این تحریم نشان دادند که این رژیم را نمی‌خواهند در این کارزار البته زنان نقش بزرگی داشتند شما خواستید که در مورد نقش زنان و دختران ایرانی در مقاومت در داخل ایران توضیح بدهم البته صحبت در این مورد زیاد است و زمان زیادی می‌خواهد و بنابراین من نمی‌خواهم مفصل صحبت کنم زیرا ما امروز مهمانان دیگری در اینجا داریم به‌صورت حضوری یا مجازی با آرای مختلف که در مورد مبارزات زنان در ایران توضیح خواهند داد.

ندا امانی سپس درباره تحریم نمایش انتخابات افزود: انتخابات بر گزارش‌شده در ایران در اسفند ماه گذشته توسط مردم تحریم شد. فقط حدود ۸ درصد از مردم ایران پای صندوق‌های رأی رفتند، پس این یک انتخابات آزاد نبود، فقط یک انتخابات ساختگی بود، و با این تحریم مردم نشان دادند که چه می‌خواهند، مردم این رژیم را نمی‌خواهند. بنابراین آنها نشان دادند که نقش این رژیم، چه معنایی برای مردم دارد.

ندا امانی در ادامه با اشاره دور جدید سرکوب زنان به بهانه بدحجابی گفت: اکنون چرا رژیم باید دور جدیدی از سرکوب را آغاز کند و چرا روی زنان متمرکز شده است؟ این هم، چیز جدیدی نیست، در واقع ادامه سال ۱۳۵۷ است، زنان ایرانی ۱۲۰ سال است که برای احقاق حقوق خود در رژیمهای شاه و شیخ تلاش کردند. در این رژیمها به‌ویژه در رژیم آخوندی سرکوب بیشتر بر زنان متمرکز است، زیرا این رژیم نیز می‌داند که پیشگامان این انقلاب چه کسانی هستند، به همین خاطر هم لبه تیز سرکوب را متوجه آنها کرده است.

در ادامهٔ این جلسه الهه ذبیحی استاد ارشد رشتهٔ کامپیوتر دانشگاه لندن به سخنرانی پرداخت و با اشاره به پیوستن زنان ایرانی به کانون‌های شورشی گفت: تحریم سراسری انتخابات ساختگی مجلس و مجلس خبرگان رهبری به تمام جهان نشان داد که مردم ایران رژیم حاکم. را رد می‌کنند. آنها خواهان تغییر برای یک جمهوری دموکراتیک هستند. رژیم کنونی ایران انقلاب را در سال ۱۹۷۹ ربوده است، انقلاب مردمی. آن انقلاب برای دموکراسی و آزادی بود. اما آخوندها به اعتماد مردم خیانت کردند و با اعدام و آزار و ستم قدرت را به دست گرفتند. در واقع، این رژیم دیکتاتوری مذهبی که از ابتدا با حکومت مطلقه روحانیت تعریف شده بود، توسط مردم ایران طرد شد. قیام‌ها و اعتراضات به‌طور مداوم در ۴۰ سال گذشته نشان‌دهنده همین واقعیت است. این مسأله هم‌چنین در رشد و گسترش مقاومت سازمان یافته، که توسط زنان رهبری می‌شود، خود را نشان داده است. ، این رژیم مردم ایران را دشمن شماره یک خود اعلام کرده، زیرا می‌داند که مردم خواهان دموکراسی هستند، . حقایق به‌دست آمده توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل و هم‌چنین جنایت علیه بشریت که توسط هیأت مستقل حقیقت‌یاب مستند شده، گواه این است که سرکوب برای رژیم مانند اکسیژن و آب حیات است. بنابراین در پاسخ به اعتراض سراسری و گسترده مردم، این رژیم فقط در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۶۰ نفر را اعدام کرده است. خامنه‌ای می‌خواهد مردم ایران، زنان و به‌ویژه دختران جوان را کنترل کند، زیرا این مبارزه برای آزادی رژیم را به چالش می‌کشد. اما چرا زنان؟ خامنه‌ای می‌داند با افزایش ظلم بر زنان، عواقبی در داخل و خارج از کشور برایش خواهد داشت. اما او چاره‌یی جز این برای جلوگیری از پیوستن روزافزون مردم و دختران جوان به کانون‌های شورشی ندارد. کنون تعداد بیشتری از زنان به مقاومت می‌پیوندند و در آغاز سال جاری شعار زن مقاومت آزادی بر دیوارهای شهر، بنرها در تهران و سایر نقاط، نشان‌دهندهٔ پیام قوی مبارزه و مقاومت و خواست زنان ایرانی برای آزادی و دموکراسی است.

در ادامه این میزگرد فرانشیسکو گریرو با سؤال از نادر اسلامی (مسئول انجمن جوانان ایرانی در هلند) پرسید:

… نادر، می‌توانی این دیدگاه را تقویت کنی که نقش این زنان، این جوانان در مبارزه با این رژیم چیست؟

نادر اسلامی در پاسخ گفت: این تاریخچه شجاعت، بی‌باکی، انعطاف ناپذیری، اراده، فداکاریهای شخصی عظیم توسط همه کسانی است که در این مبارزه نقش دارند. من می‌توانم در مورد هزاران تن از دختران جوانی صحبت کنم، که در گذشته و امروز از این اپوزیسیون دموکراتیک، به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق ایران حمایت کردند در حالی‌که به خطراتی که آنها را تهدید می‌کرد اشراف داشتند.

آنها می‌دانند که وقتی دستگیر می‌شوند ممکن است اعدام شوند، اما آنها باید شجاع باشند تا هم‌چنان به کاری که انجام می‌دهند ادامه دهند. من دختران جوانی را به یاد می‌آورم که در دهه ۸۰ از مجاهدین خلق حمایت می‌کردند و حتی از دادن نام خود به شکنجه‌گران خودداری کردند. بنابراین رژیم برای انتقام گیری آنها را اعدام کرد، و بعد عکسهایشان را در روزنامه‌ها چاپ‌ کرد و از خانواده‌هایشان خواست که آنها را شناسایی کنند آنها حتی اسم کسانی که اعدام کرده بودند را نمی‌دانستند و این غیرقابل باور است که این رژیم با نسل جوان ما به‌ویژه با زنان چه کرده است.

من می‌خواهم در اینجا به عمه‌ام «فرح اسلامی» ادای احترام کنم. و من عکس او را اینجا دارم.

در این تصویر، او فقط ۱۹ سال سن دارد و او تنها ۲۵ سال داشت که در سال ۱۳۶۷ در کنار بیش از ۳۰۰۰۰ نفر دیگر از همرزمانش اعدام شد. او ایستاد، و من خوشحالم که او ایستاد، و همه برادران و خواهرانش همین کار را کردند، زیرا به‌خاطر ایستادگی آنها، ما هنوز به آینده امیدواریم.

ایستادگی همین زنان امروز زمینه‌ساز، این شعار: «زن، مقاومت، آزادی» شده است و البته این فقط یک شعار نیست، این روزها این شعار راهنمای آزادی است.

در ادامهٔ این جلسه، میلیشیا جاودان (کارشناس سیاسی از نروژ) به نقش رهبری‌کننده زنان در مقاومت ایران پرداخت و گفت:

مشارکت زنان در مقاومت سرانجام منجر به تحقق آزادی خواهد شد. زیرا بدون زنان و بدون مشارکت آنها در سطوح رهبری و در جنبش اجتماعی، هرگز یک دموکراسی واقعی. وجود نخواهد داشت. بدون مشارکت زنان و بدون رهبری آنها در هیچ جنبشی، تغییر اجتماعی بزرگی رخ نخواهد داد؛ و مقاومت ایران، به‌ویژه خانم مریم رجوی، در واقع این‌را می‌دانست و تغییراتی را حتی در درون مقاومت ایران، از ۳۰ سال پیش آغاز کرد و زنان را به رهبری و به خط مقدم مقاومت و مبارزات برای آزادی رساند. آن موقع من فقط یک دختر کوچک بودم. و من در جستجوی هویت بودم و برای این‌که چه کسی را به‌عنوان الگو داشته باشم. و مریم رجوی را از زمانی که دختر جوانی بودم به‌خوبی به یاد دارم. می‌دانید که این مقاومت زنان در یک بافت تاریخی قرار دارد، در حالی که زنان ایران در حدود ۱۲۰ سال است که برای آزادی خود مبارزه می‌کنند. و در ۱۲۰ سال گذشته حدود چهار تغییر رژیم در ایران رخ داده است که سه مورد از آنها با خیزش مردمی، یکی با کودتای خارجی. و سه موردی که با قیام مردمی اتفاق افتاد، تنها دلیلی که آنها به اهداف خود رسیدند، اگر چه کوتاه مدت بود، به‌دلیل مشارکت زنان بود، به‌دلیل مشارکت گسترده زنان، هم‌چنین در انقلاب ۱۹۷۹ ایران. این دلیل اصلی این است که رژیم ایران، رژیم زن‌ستیز کنونی، تلاش می‌کند زنان را هدف قرار دهد. آنها زنان را با ابزارهای ظالمانه، با پلیس اخلاقی خود یا هر نام دیگری هدف قرار می‌دهند. اتفاقاً اسم این دستگاه ظالم را از روزی به روز دیگر تغییر می‌دهند، اما همین طور است. دقیقاً همان است. این ظلم سیستماتیک علیه زنان است. اما مقاومت ایران دقیقاً برعکس عمل کرده است. آنها الگوهایی را به منصه ظهور می‌رسانند. آنها به زنان ایران نشان می‌دهند که اگر به زنان ایمان داشته باشید، مقاومت به آزادی می‌انجامد. آزادی برای شما وجود خواهد داشت، اما باید در خط مقدم باشید. بنابراین، این همان چیزی است که ما در واقع در قیام از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ شاهد بودیم و هنوز هم ادامه دارد. ما شاهد هستیم که زنان نقش‌های رهبری را به عهده می‌گیرند، زیرا آنها الگوهایی دارند، زیرا سابقه‌ای در اینجا وجود دارد، پله‌هایی که ما را به آنچه امروز شاهد هستیم، سوق داده است. بنابراین، من بیشتر از این وقت شما را نمی‌گیرم، اما برای من مهم بود که این بحث را در یک چارچوب تاریخی قرار دهم و نشان دهم که این مبارزه برای آزادی در ایران، فقط امروز یا فقط از سال ۲۰۱۷ اتفاق نیفتاده است. ۱۲۰ سال است که ادامه دارد....

میلیشا جاودان در ادامه گفت: حدود ۳۰ سال پیش، یک زن پیشگام خانم مریم رجوی با چشم‌انداز برابری واقعی، ایده مقاومت زنان را مطرح کرد که به آزادی منجر خواهد شد، این همان چیزی است که ما اکنون شاهد آن هستیم و در سراسر دیوارهای ایران نوشته شده و در خیابانهای ایران طنین‌انداز می‌شود. به‌عنوان یک زن ایرانی و عضوی از این جنبش مقاومت، دیدن این واقعیتها، امروز برای من مایه خرسندی و افتخار است....

سمیرا اردلان (از انجمن جوانان ایتالیا) در سخنان خود در میز گرد پارلمان اروپا گفت:

کانون‌های شورشی در ایران، از طریق یک شبکه مخفی کار می‌کنند و از گروهها یا تیم‌هایی تشکیل شده‌اند و در هر شهر و روستای کشور فعالیت می‌کنند....

این فعالیت‌ها به مردم نشان می‌دهد این رژیم کنترلی بر جامعه ندارد و می‌توان در برابر ظلم و اقدامات سرکوبگرانه‌اش مقاومت کرد....

کانون‌های شورشی قیام را در ایران گسترش می‌دهند و به پیش می‌برند. بهترین نمونه فعالیت آنها کارزار تحریم انتخابات بود....

سمیرا اردلان افزود: رژیم، می‌خواهد القا کند که هیچ جایگزینی وجود ندارد. و بیشتر فعالیت‌های آن بر بی‌اعتبار کردن اپوزیسیون دموکراتیک متمرکز است، و این‌که بگویند جایگزینی وجود ندارد بنابراین ما باید با آخوندها همکاری کنیم....

.... مردم بیش از ۴۵ سال است که در مقابل رژیم ایستاده‌اند و مقاومت کرده‌اند، حتی قبل از آن هم در برابر دیکتاتوری شاه مقاومت می‌کردند و تا سرنگونی آن جنگیدند....

سرقت انقلاب توسط خمینی نشان داد که ما نه تنها باید دیکتاتوری را سرنگون کنیم، بلکه برای پر کردن خلأ سیاسی وجود یک آلترناتیو دموکراتیک ضروریست. در غیراین صورت، یک دیکتاتوری دیگر ممکن است دوباره انقلاب مردم ایران را بدزدد....

آلترناتیو شورای ملی مقاومت ایران در سال ۱۳۶۰ دقیقاً به همین دلیل تأسیس شد این آلترناتیو مورد حمایت گسترده مردم قرار گرفت. و هم‌چنین تأکید بر این نکته بسیار مهم است که این مقاومت از هیچ دولت خارجی یا هیچ طرف خارجی حمایت اقتصادی دریافت نمی‌کند. شورای ملی مقاومت نماینده مردم کشور خودش است....

بنابراین کانون توجه شورای ملی مقاومت ایران دفاع از حقوق مردم ایران و منافع آنها است. بنابراین شورای ملی مقاومت سخت‌ترین و در عین‌حال اصولی‌ترین و صحیح‌ترین راه را انتخاب کرده است. البته این یک مبارزه سخت و طولانی بوده است، اما قطعاً ما را به هدف آزادی و دموکراسی خواهد رساند. -پایان

۶-تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۳

در اثر حملات هوایی و دریایی اسراییل طی شامگاه شنبه تا روز یکشنبه به مرکز و جنوب غزه، از جمله اردوگاههای نصیرات، مغازی، محله زیتون و ساحل شهر رفح، ۲۱تن کشته و ۱۱۰ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین روز یکشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۶۸۳ کشته و ۷۸ هزار و ۱۸ مجروح اعلام کرد.

رویترز روز یکشنبه گزارش داد با آغاز دومین روز مذاکرات میان اسراییل و حماس در قاهره، به‌منظور آتش‌بس و تبادل گروگانها، مقامات فلسطینی گفتند پیشرفت آشکاری وجود ندارد زیرا حماس هر گونه توافقی را مشروط به پایان دادن به جنگ کرده است.

رویترز افزود: یک مقام فلسطینی نزدیک به اقدامات میانجی‌گری گفت هیأت حماس با قطعیت برای رسیدن به توافق به قاهره آمده، «ولی نه توافقی به‌هر قیمت».

یک منبع حماس گفت: توافق باید به جنگ پایان دهد و نیروهای اسراییل را از غزه خارج کند، اما اسراییل هنوز چنین چیزی را نپذیرفته است. با وجود این چالشها، هیأت حماس هم‌چنان در قاهره است به این امید که میانجیها بتوانند اسراییل را برای تغییر موضع تحت فشار قرار دهند.

رویترز در گزارش دیگری نوشت: «اسرائیل موافقت اولیهٔ خود را با شروطی اعلام کرده که به‌گفتهٔ یک منبع شامل بازگرداندن بین ۲۰ تا ۳۳ گروگان، به‌ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی و یک آتش‌بس چند هفته‌یی است.

در این صورت حدود ۱۰۰ گروگان در غزه باقی می‌مانند که اسراییل می‌گوید برخی از آنها در اسارت کشته شده‌اند. این منبع که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که بازگشت آنها ممکن است مستلزم یک معاملهٔ افزوده باشد».

یک مقام ارشد اسراییلی گفت: اسرائیل فقط بعد از این‌که حماس به‌طور رسمی با توافق آتش‌بس موافقت کرده باشد، هیأتی را به قاهره خواهد فرستاد.

دفتر نتانیاهو نیز با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «تحت هیچ شرایطی اسراییل با پایان دادن به جنگ به‌عنوان بخشی از توافق آزادی گروگانها موافقت نخواهد کرد. فارغ از این‌که یک وقفهٔ موقت در جنگ برای آزادیی گروگانها صورت بگیرد یا نه، ارتش اسراییل وارد رفح خواهد شد و گردانهای باقی ماندهٔ حماس را در آنجا نابود خواهد کرد».

نشنال امارات روز یکشنبه در گزارشی، نوشت: «منابع روز یکشنبه به نشنال گفتند که مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در مصر. به مرحله تعیین‌کننده‌یی رسیده و مانع اصلیِ نهایی‌کردن توافق با حماس در بی‌میلی اسراییل برای پایان دادن به جنگ است. حماس بر آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسراییل از غزه اصرار دارد، ‌اما نتانیاهو. قبول پایان دادن به جنگ را رد کرده است».

نشنانل در خبر دیگری نوشت: «اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: که هیأت آن در قاهره «مذاکرات فشرده‌یی» را با «انعطاف‌پذیری و مواضع مثبت» انجام داده است.

اسکای‌نیوز انگلستان نوشت: «حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که «هم‌چنان مایل است به یک توافق جامع و بهم‌پیوسته دست یابد که به حمله پایان بدهد، عقب‌نشینی را تضمین کند و به یک توافق جدی مبادله زندانیان منجر شود».

اعتراضات دانشجویی و تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین در کشورهای مختلف ادامه دارد.

در روزهای اخیر کمپ‌های اعتراضی دانشجویان علاوه بر آمریکا، فرانسه، کانادا، استرالیا و آلمان در کشورهای دیگر از جمله در سوئیس، کوبا، ایرلند و مکزیک برگزار شده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی دربارهٔ اعتراضات دانشجوی در آمریکا، نوشت: «کمپ‌های معترضانی که از دانشگاهها می‌خواهند تجارت با اسراییل یا شرکتهایی را که به گفتهٔ آنها از جنگ غزه حمایت می‌کنند، متوقف سازند، در دانشگاههای سراسر کشور گسترش یافته است.

روز شنبه تظاهرات در سراسر اسراییل برای توافق آزادی گروگانها به ازای آتش‌بس برگزار شد.

هاآرتص گزارش داد: «همزمان با گزارش پیشرفت در گفتگوهای غزه، دهها هزار اسراییلی برای توافق آزادی گروگانها و آتش‌بس تظاهرات کردند. اعتراضات شنبه با مشارکت بسیار بالا در شهرهای بزرگ اسراییل برگزار شد. معترضان هم‌چنین خواستار برگزاری انتخابات زودرس شدند».

آسوشیتدپرس نیز دربارهٔ تظاهرات در تل‌آویو، گزارش داد: «معترضان خواهان آن هستند که دولت توافقی را برای بازگشت گروگانها از غزه منعقد کند، آنها هم‌چنین خواهان انتخابات جدید و استعفای. نتانیاهو هستند».

تایمز اسراییل خبر داد: «در آستانه روز یادبود هولوکاست، مجمع گروگانها و خانواده‌های مفقود شدگان از بنیامین نتانیاهو. درخواست کرد که «تمام فشارهای سیاسی را نادیده بگیرد». و برای آزادی بستگان آنها توافق را منعقد کند».

سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد یکی از فرماندهان جهاد اسلامی به‌نام ایمـَن زعرب را در جنوب غزه به‌قتل رسانده است.

وی افزود: یک فرمانده حماس به‌نام صالح جمیل محمد عماد نیز طی بمبارانهای اسراییل کشته شده و اسرائیل چند حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز نتانیاهو روز یکشنبه موضع خود را در رد درخواست‌های حماس برای پایان دادن به جنگ غزه به‌ازای آزادی گروگانها سخت‌تر کرد و گفت این گروه اگر در قدرت بماند تهدیدی برای اسراییل است.

از سوی دیگر اورشلیم پست در تحلیلی نوشت: حماس، ضعیف اما زنده و در کنترل غزه، کلید شانس نتانیاهو برای اجازه دادن به وضعیت موجود، از جمله باقی ماندن او در قدرت است.

۷- به گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران در زاهدان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد همراه با مزدوران اطلاعات سیستان و بلوچستان چند تن از تأمین کنندگان و پشتیبانان عملیات جیش العدل در ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در ستاد انتظامی و عملیات ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در سپاه پاسداران در راسک را دستگیر کرده است.

طبق ادعای روابط عمومی قرارگاه سپاه در زاهدان، دستگیر شدگان در مدرسه دینی انوارالحرمین در روستای پشامگ از توابع راسک مخفی شده بودند.

از سوی دیگر کانال تلگرامی جیش العدل اعلام کرد: ادعای سپاه پاسداران مبنی بر دستگیری مجاهدان سازمان جیش العدل در یک مدرسه دینی بهانه‌ای برای اجرای برنامه‌های امنیتی است.

سپاه پاسداران صبح امروز ۱۵ اردیبهشت به مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ واقع در شهرستان راسک حمله کرده و پس از بازداشت تعدادی از طلبه‌های این مرکز دینی ادعا کرده است این طلبه‌ها از اعضای سازمان جیش العدل بوده‌اند که در این مرکز دینی پنهان شده بودند.

این ادعای سپاه پاسداران دروغ و دسیسه‌ای آشکار برای اهداف سرکوبگرانه علیه مراکز دینی اهل سنت در بلوچستان می‌باشد.

همزمان جنبش دادخواهان و آزادگان بیانیه‌یی از سوی جامعه مدرسین انوارالحرمین پشامگ نسبت به یورش نیروهای امنیتی به مدرسه دینی پشامگ و منزل مولانا کوهی، منتشر و این حمله را قویاً محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ وابسته به شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل‌سنت استان سیستان و بلوچستان است که سال‌ها در کنار سایر مدارس دینی اهل سنت کار می‌کرده اما نیروهای امنیتی روز ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از نماز صبح با غافلگیری حمله و طلاب مدرسه را لت‌کوب و ۸ نفر از آنها را بازداشت و سه نفر از کارگران افغانی را هم دستگیر کرده‌اند. در ادامه به مسجد جامع و منزل مولانا فضل‌الرحمن کوهی و منزل حافظ اکرم کوهی یورش و با ایجاد رعب و وحشت، تلفن همراه آنها را با خود برده‌اند. شیشه و قفل اتاقهای مدرسه هم شکسته شده و لب‌تاپ، کیس کامپیوتر، دستگاه دوربینهای مداربسته، کارتخوان و تلفن همراه بسیاری از طلاب را هم ضبط کرده‌اند.

۸- خبرگزاری رسمی رژیم ـ ایرنا روز یکشنبه ۱۶اردیبهشت در گزارشی از درگیری مسلحانه شامگاه شنبه در زاهدان که دو ساعت به طول انجامید خبر داد.

و به‌نقل یک منبع آگاه نوشت: در درگیری مسلحانه امشب در خیابان کوثر زاهدان یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم نیروهای بسیجی برای برقراری آرامش به این منطقه اعزام شدند. خبرگزاری سپاه پاسداران مدعی شد این درگیری بر اثر اختلافات شخصی بوده است.

۹- چند روز مانده به دور دوم نمایش انتخابات مجلس ارتجاع، جنگ‌گرگها بر سر کسب کرسی ریاست مجلس رژیم وارد دوره تازه‌یی شده است.

به گزارش روزنامه حکومتی اعتماد، آخوند ذوالنوری، آخوند پژمانفر، نیکزاد و متکی کاندیداهای جناح مخالف پاسدار قالیباف در مجلس رژیم هستند که قرار از میان خودشان یک نفر را که برای کسب کرسی ریاست معرفی کنند.این منبع نوشت که جناح موسوم به مستقلین و اعتدالیون با پاسدار قالیباف بر سر ریاست او به توافق رسیده‌اند.

روزنامه حکومتی هم‌میهن نیز نوشت: اگر قالیباف رئیس مجلس نشود انصراف می‌دهد.

در همین حال، پاسدار قالیباف، رئیس مجلس ارتجاع تحت عنوان ناترازی‌ها در زیربنای اقتصادی رژیم رئیس جلاد را مورد حمله قرار داد و گفت: حرف از توسعه می‌زنیم باید گشایش اتفاق بیفتد نه به‌جای گشایش تنش به جامعه تحویل بدهیم

پاسدار قالیباف، رئیس مجلس ارتجاع ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

در نشست هم اندیشی استادان دانشگاههای تهران

. امروز شما نگاه کنید ما ناترازی آب داریم نا ترازی انرژی داریم امروز ما ناترازی پولی داریم ما امروز در حوزه جمعیت ناترازی داریم در توزیع جمعیت نرمال نیستیم بیست و سه درصد بیست و چهار درصد جمعیت مون رو متمرکز در یک درصد خاک مون انجام دادیم به نظر من هیچ علمی پیدا نمی‌شه که در یک تراکم جمعیتی این‌گونه با شرایط اقلیمی کشور ما بتونه بگه من اینجا آب رو هوا رو خاک رو و صوت رو آلودگی‌اش رو حل می‌کنم امکانپذیر نیست اینها یک‌شبه اتفاق افتاده؟؟ خیر، آیا مدیران اجرایی مقصر هستند؟ بله، .

.... امان از اون روزی که تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی و تشخیص علمی بدون درک از شرایط سیاسی فاجعه‌آمیز است و در حقیقت ما حکمرانی انجام نمی‌دهیم هر دقیقه از هر کجا به‌نوعی تصمیمی گرفته می‌شه. ما باید خلاصه وقتی حرف از پیشرفت می‌زنیم حرف از توسعه می‌زنیم باید در اینجا گشایش اتفاق بیفته نه خدایی نکرده به‌جای گشایش تنش ما به جامعه تحویل بدهیم دیگه تنش مشکلات رو خواهد افزود و حل نخواهد کرد....

۱۰- بانکی‌پور عضو مجلس ارتجاع به طرح‌های امنیتی و سرکوبگرانه رژیم ولایت فقیه برای در اختیار قرار دادن همه دوربینهای ادارات دولتی و حتی بخش خصوصی به نیروی سرکوبگر انتظامی برای کنترل بیشتر مردم اعتراف کرد. و گفت:

بانکی‌پور – عضو مجلس ارتجاع۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

.... این جریمه را هم من دقیقش را بگویم خدمتتون، برای کسی کشف حجاب کرده بار اول یک میلیون و نیم جریمه معلق نوشته می‌شه و برای او ارسال می‌شه. این معلق است یعنی که جریمه ازش گرفته نمی‌شه اگر مجدداً تصویر ایشان توی دوربینهای دیده شد و بار دوم هم گرفته شد آن وقت دیگه مجازات می‌شه چی، جریمه دوم میشه ۳ میلیون آن ۳ میلیون و یک و نیم میلیون، چهار و نیم میلیون از او گرفته می‌شه. یه فرصت اعتراض دادیم در حد یکی دو هفته ولی جریمه بعد از این‌که اعتراض میشه و ثابت می‌شه سه هفته بعد باید جریمه پرداخت بشه، والا از طریق دستگاه قضایی این جریمه ضمانت اجرایی پیدا کرده که حتماً گرفته بشه و از فرد متخلف....

.... برای این‌که مطمئن بشیم که این فرد توی شناسایی دچار اشتباه نشوند حتماً گفتیم که تا هویت فرد به‌طور قطعی شناسایی نشده این جریمه صورت نگیرد و آن به‌این‌صورت است که تمام دوربینهای فروشگاههای، اداره‌جات همه این دوربین‌ها لینک است به به‌اصطلاح فراجا می‌شه و این کار ما نه فقط برای حجاب و عفاف برای امنیت شهرها ما برای این‌که کلاً امنیت شهرهایمان برقرار بشه، توی این قانون گفتیم تمام دستگاهها باید دوربینهای خودشان و حتی بخش خصوصی در اختیار فراجا قرار بدهند که کلاً آسیب‌هایی که توی سطح شهرها هست، دزدی گرفته تا مسائل مختلف می‌شه این تحت دوربین فراجا باشد. خود فراجا را هم داریم مجهز می‌کنیم دوربین‌هایش را کامل بکند....

۱۱- همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی رژیم و از مهره‌های باند مغلوب درباره نرخ تورم در فروردین ۱۴۰۲ نوشت: تورم فروردین ۱۴۰۲، به میزان «۶۳ درصد» بوده است! این تورم اعلام نشده، نتیجه رکورد رشد ۴۳ درصدی چاپ پول در سال ۱۴۰۱ و دلیل عمده فشار به نرخ ارز در ۱۴۰۲ بود.

۱۲- رویترز در گزارشی از انتخابات شهرداریها در انگلستان گزارش داد نتایج نهایی روز شنبه نشان داد که صادق خان مجدداً به‌عنوان شهردار لندن انتخاب شد.
از سوی دیگر میلیون‌ها رای‌دهنده در انگلیس روز پنجشنبه در مجموعه‌یی از انتخابات محلی رأی دادند که در واقع آخرین آزمون بزرگ قبل از انتخابات عمومی سراسری در انگلستان است. در جریان این انتخابات حزب حاکم محافظه‌کار نیمی از کرسی‌های انتخابات شهرداریها را از دست داد. در انتخابات پارلمانی ویژه در بلک‌پول ساوث، یک شهر ساحلی در شمال غربی انگلستان متحمل شکست بزرگی شدند.حزب کارگر و حزب لیبرال انگلستان در جریان انتخابات شهرداریها کرسی‌های بیشتری کسب کردند.

لطفا به اشتراک بگذارید: