اخبار تحولات جنگ در منطقه

خبرگزاری فلسطینی وفا

۲۶ کشته و۵۱ مجروح در حملات اسراییل به غزه طی ۲۴ساعت گذشته

آمار قربانیان در غزه به ۳۴۶۲۲ کشته و ۷۷۸۶۷مجروح رسیده است

گزارش آسوشیتدپرس از قاهره:

به‌نظر می‌رسد اسراییل و حماس به‌طور جدی در حال مذاکره برای آتش‌بس

و بازگشت گروگانهای اسراییلی هستند

ادامه تظاهرات دانشجویان در حمایت از فلسطین

در آمریکا، کانادا، فرانسه و استرالیا

دیدبان حقوق‌بشر سوریه

حمله به مراکز متعلق به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در حومه دمشق

سنتکام

رهگیری و انهدام ۳ پهپاد متعلق به حوثیهای وابسته به رژیم ایران

توسط ارتش آمریکا

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، بامداد جمعه در بمباران محل سکونت آوارگان در غرب شهر رفح و اردوگاه بـُریج در مرکز نوار غزه، دهها تن کشته و زخمی شدند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ فلسطینی بر اثر حملات اسراییل در غزه کشته و ۵۱تن دیگر مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه تاکنون را ۳۴۶۲۲ کشته شدند که اکثر آنان زنان و کودکان هستند و ۷۷۸۶۷ مجروح اعلام کرد.

نیویورک تایمز روز جمعه با انتشار گزارش ملل متحد از اوضاع غزه نوشت: این گزارش که با استناد به داده‌های دفتر مرکزی آمار فلسطین تهیه شده می‌افزاید تا ۱۵ آوریل گذشته حدود ۳۷۰ هزار خانه در غزه آسیب دیده است که ۷۹ هزار دستگاه از آنها کاملاً ویران شده‌اند. بر اساس پیش‌بینیهای کمیسیون برنامه‌ریزی برای توسعه‌های اقتصادی اجتماعی ملل متحد، اگر ترمیم این خانه‌ها با همان سرعتی که پس از دو جنگ قبلی بازسازی شدند پیش برود و به‌طور متوسط در هر سال ۹۹۲ خانه در غزه بازسازی شوند، این پروژه ۸۰ سال طول خواهد کشید.

آسوشیتدپرس در گزارشی از قاهره، نوشت: «به‌نظر می‌رسد اسراییل و حماس به‌طور جدی در حال مذاکره برای پایان دادن به جنگ غزه و بازگشت گروگانهای اسراییلی هستند. یک پیشنهاد آتش‌بس که به بیرون درز کرده حاکی از مصالحه هر دو طرف پس از ماهها بن‌بست در مذاکرات است».

خبرگزاری فرانسه، نوشت: « اسماعیل هنیه در تماس‌ها‌ی جداگانه به میانجیگران قطری و مصری در روز پنجشنبه گفت که حماس آخرین پیشنهاد اسراییل را با «روحیهٔ مثبت» بررسی می‌کند».

هنیه هم‌چنین گفت که حماس «به‌زودی» هیأتی را برای مذاکرات آتش‌بس به مصر می‌فرستد.

به‌گزارش رویترز، روز پنجشنبه جلسهٔ کابینهٔ جنگ و سپس کابینهٔ امنیتی اسراییل برای بحث حول مذاکرات آتش‌بس و هم‌چنین احتمال حمله به رفح برگزار شد.

نیویورک‌تایمز نوشت: «با گزارش شدن نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات، امیدها در میان بستگان گروگانها افزایش می‌یابد.

دهها تن از اعضای خانواده گروگانهای اسراییلی و حامیان آنها روز پنجشنبه در مقابل مقر ارتش اسراییل در تل‌آویو هم‌زمان با تشکیل کابینه جنگ در آنجا. از جمله برای بحث درباره تحولات مذاکرات با هدف تأمین آزادی گروگانها. تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان از نتانیاهو. خواستند با توافقی که آزادی گروگانهای باقی مانده را تضمین می‌کند، صرفنظر از این‌که چقدر هزینه در بر داشته باشد موافقت کند».

ترکیه توقف روابط تجاری خود را با اسراییل اعلام کرد.

وزیر تجارت ترکیه گفت که توقف روابط تجاری با اسراییل تا آتش‌بس دائم در غزه و ورود امن کمکهای بشردوستانه پابرجا خواهد بود.

هم‌زمان با استمرار اعتراضات دانشجویی در دانشگاههای آمریکا، دانشجویان در کشورهای مختلف اروپا، آسیا و خاورمیانه از جمله در کانادا، استرالیا و فرانسه در حمایت از فلسطین کمپ‌های اعتراضی برپا کرده و اقدام به تحصن کردند.

سی.ان.ان خبر داد: در اکثر تظاهراتها از دانشگاهها خواسته می‌شود از شرکتهایی که از اسراییل و جنگ غزه حمایت می‌کنند، صرف‌نظر کنند».

ان‌. بی. سی نیوز نیز گزارش کرد «در حالی که اعتراضات در سراسر کشور ادامه دارد، پلیس ۲۰۰معترض را در تحصن دانشگاه یو سی ال ای دستگیر کرد».

آسوشیتدپرس نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی در رابطه با موج اعتراضات دانشگاهی در حمایت از فلسطین «از حق اعتراض صلح‌آمیز دفاع کرد اما گفت که خرابکاری، خشونت، سخنان نفرت‌انگیز و «هرج و مرج» هیچ جایی در اعتراض مسالمت‌آمیز ندارد».

سی.ان.ان در یک گزارش تحلیلی نوشت: پس از روزها تظاهرات در محوطه دانشگاهها به‌دلیل خشم از قتل‌عام غیرنظامیان در جنگ اسراییل در غزه. سکوت رئیس‌جمهور برای وارد نکردن خود به سیاست‌های مربوط به‌این وضعیت خطرناک سرانجام شکست و منجر به اولین اظهارنظر او در روز پنجشنبه در مقابل دوربین شد».

فرانس۲۴ دربارهٔ اعتراضات در دانشگاه سیانس‌‌پو پاریس گزارش داد: «پس از آن‌که گروهی از دانشجویان خشمگین از جنگ غزه تحصن کردند، پلیس روز جمعه وارد ساختمان اصلی این دانشگاه در مرکز پاریس شد. یکی از دانشجویان. گفت که درست قبل از ظهر دانشجویان به آرامی در گروه‌های ده نفره توسط نیروهای امنیتی از محوطهٔ دانشگاه خارج شدند».

به‌گزارش رسانه‌های فرانسه، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که در روز پنجشنبه ۲۳ تأسیسات دانشگاهی تخلیه شده‌اند.

رویترز گزارش داد: «دانشجویان در سراسر دانشگاههای بزرگ کانادا کمپ‌هایی را در حمایت از فلسطین برپا کردند». بنا به این گزارش، این اعتراضها از جمله در دانشگاههای مک‌گیل مونترال، تورنتو، بریتیش کلمبیا و اوتاوا برگزار شده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «معترضان حامی فلسطین روز جمعه در پردیس‌های دانشگاهی در سراسر استرالیا اردو زده بودند که منعکس‌کنندهٔ رویدادهای مشابه در ایالات متحده است. دانشجویان در دو هفته گذشته در دانشگاههای شهرهای بزرگ استرالیا کمپ‌های را در اعتراض به تهاجم اسراییل به غزه برپا کرده‌اند. آنها از دانشگاهها می‌خواهند تمامی روابط دانشگاهی خود را با اسراییل و همکاریهای تحقیقاتی خود را با تولیدکنندگان اسلحه قطع کنند».

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به رژیم آخوندی در عراق روز پنجشنبه چندین موشک را به اسراییل پرتاب کرد.یک منبع گروه موسوم به «مقاومت اسلامی در عراق» به رویترز گفت، این حمله با چندین کروز صورت گرفته و برای اولین بار شهر تل‌آویو را هدف قرار داد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز جمعه خبر داد یک مرکز اطلاعاتی متعلق به حزب‌الله لبنان در حومه دمشق، که از سال ۲۰۱۴ تبدیل به بازداشتگاه و محل بازجویی شده بود، هدف بمبهای اسراییل قرار گرفت و منجر به کشته شدن تعدادی گردید.همزمان با این حملات، چند مرکز اداری در قنیطره واقع در حومه جنوبی دمشق نیز هدف حملات پهپادی قرار گرفتند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه افزود این حمله اسراییل به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران، پس از هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری این رژیم در دمشق و کشتن رهبران سپاه پاسداران صورت گرفت

فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه-سنتکام- با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بعدازظهر چهارشنبه نیروهای ارتش آمریکا سه پهپاد جنگی متعلق به حوثی های وابسته به رژیم ایران را در مناطق تحت کنترل آنها رهگیری و منهدم کردند. این پهپادها با هدف صدمه زدن به کشتی‌های تجاری و ناوگانهای آمریکا و ائتلاف پرتاب شده بودند.

لطفا به اشتراک بگذارید: