مشروح اخبارشامگاهی سیمای آزادی ـ پنجشنبه

۱-تهران ـ اتوبان امام علی - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بنر:مریم رجوی:جامعه ایران شایسته آزادی و دموکراسی و برابری زن و مرد است

زن مقاومت آزادی

مریم رجوی: سرنگونی این رژیم قطعی، حتمی و گریز ناپذیر است

۲- استراسبورگ -تصویب قطعنامه پارلمان اروپا - بحران منطقه و نقش سپاه پاسداران و فراخوان به نامگذاری تروریستی سپاه - ۳۵۷رأی موافق در برابر ۲۰ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع -فراخوان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا -فعال کردن مکانیزم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت -حمایت از امنیت سایبری و شبکه‌های خصوصی مجازی رایگان برای مخالفان در ایران

پارلمان اروپا اقدامات تروریستی رژیم در خارج از ایران به‌خصوص علیه کسانی که با رژیم ایران مخالفت می‌کنند مانند هدف قرار دادن معاون پیشین پارلمان آلخو ویدال کوادراس توسط سپاه پاسداران را محکوم می‌کند.

پارلمان اروپا- خواستار تحریم بیت خامنه‌ای، ستاد کل نیروهای مسلح -قرارگاه مرکزی موسوم به خاتم الانبیاء و فرمانده آن غلامعلی رشید نیروی دریایی سپاه پاسداران، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تحریم‌های اضافی در بخش‌های بانکی، نفت و هوانوردی و هماهنگی تحریم‌ها با آمریکا و انگلستان و سایر کشورهای گروه ۷ می‌شود.

ریچارد چارنسکی عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا جهان به تدریج تحلیل‌هایی را که مقاومت ایران در چهار دهه به ما می‌گفته است دارد تأیید می‌کند.

رژیم ایران سر مار است که جنگ تولید می‌کند زمان آن رسیده که خامنه‌ای سر مار قیمت بدهد. ما باید از کانون‌های شورشی در داخل ایران حمایت کنیم.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، پنجم و ششم اردیبهشت ماه پارلمان اروپا در استراسبورگ برای بررسی نقش جنگ‌افروزانه و مخرب رژیم آخوندی در خاورمیانه و ضرورت مقابله با بی‌ثبات سازی حکومت آخوندی تشکیل جلسه داد. این آخرین اجلاس و آخرین رأی‌گیری این دوره از پارلمان اروپا بود که با صدور قطعنامه علیه رژیم ایران پایان می‌یابد.

در این اجلاس که با حضور جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد نمایندگان پارلمان از کشورهای مختلف و از گروه‌های گوناگون سیاسی در پارلمان ضمن محکومیت رژیم به‌عنوان سر مار جنگ‌افروزی و تروریسم خواستار لیست‌گذاری سپاه پاسداران و حمایت از تغییر دموکراتیک در ایران شدند.

در پایان سخنرانیها قطعنامه مشترک گروه‌های مختلف سیاسی در پارلمان اروپا روز پنجشنبه به رأی گذاشته شده و با ۳۵۷ رأی مثبت در برابر ۲۰ رأی منفی و ۵۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه پارلمان اروپا

قطعنامه پارلمان اروپا با اشاره به جنگ‌افروزی رژیم در منطقه و حملات موشکی و پهپادی آن، حمایت و تسلیح گروه‌های مزدور نیابتی در عراق و سوریه و لبنان و یمن و نقش این رژیم در مختل کردن دریانوردی در دریای سرخ،

با اشاره به نقضهای توافق هسته‌یی توسط حکومت آخوندی و مانع‌تراشی در کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،

با یادآوری سرکوب مخالفان و معترضان در داخل، و بازداشت هزاران زندانی سیاسی، اعدامهای فزاینده در ایران در سال گذشته با محکوم کردن سیاست گروگانگیری رژیم آخوندی و با یادآوری اقدامات و حملات تروریستی سپاه پاسداران در خاک اروپا در ۳۰ سال گذشته بر موارد و خواسته‌های زیر تأکید کرده است:

- حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن را در کشورهای منطقه محکوم می‌کند،

-از تصمیم اتحادیه اروپا برای گسترش و سخت کردن تحریم‌های کنونی که در ژوئیه ۲۰۲۳ ایجاد شد، از جمله تحریم عرضه و تولید موشک و پهپادهای ایران به روسیه و خاورمیانه استقبال می‌کند؛ و خواستار اعمال فوری تحریم هاست،

-پارلمان اروپا خواستار تحریم بیت خامنه‌ای، ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی موسوم به خاتم الانبیاء و فرمانده آن غلامعلی رشید، نیروی دریایی سپاه پاسداران، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تحریم‌های اضافی در بخش‌های بانکی، نفت و هوانوردی و هماهنگی تحریم‌ها با آمریکا و انگلستان و سایر کشورهای گروه ۷ است.

قطعنامه خواست دیرینه پارلمان مبنی بر افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمانهای تروریستی را تکرار و تأکید می‌کند که این تصمیم، مدتهاست به تعویق افتاده است.

قطعنامه اقدامات تروریستی رژیم در خارج از ایران، به‌خصوص علیه کسانی که با رژیم ایران مخالفت می‌کنند، مانند هدف قرار دادن معاون پیشین پارلمان اروپا آلخو ویدال کوادراس توسط سپاه پاسداران را محکوم می‌کند.

-پارلمان اروپا در مورد اسراییل و فلسطین، حمایت تزلزل ناپذیر خود از راه‌حل دو کشور مستقل و دموکراتیک بر اساس خطوط مرزی ۱۹۶۷ را که در کنار یکدیگر در صلح و امنیتی تضمین شده با احترام کامل به قوانین بین‌المللی زندگی کنند، تکرار می‌کند.

-عدم پایبندی رژیم ایران به برجام و پیشبرد برنامه هسته‌یی خود، فراتر از همه توجیهات غیرنظامی معتبر را محکوم می‌کند.

-از فرانسه، آلمان و انگلیس و شرکای آنها می‌خواهد تا مهلتی را برای رژیم ایران در نظر بگیرند تا در صورت عدم پایبندی به برجام، آن را به‌طور جمعی به مکانیسم بازگشت فوری تحریم‌ها طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

-حزب‌الله لبنان باید مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خلع‌سلاح شود.

-نامگذاری تروریستی اعضای پارلمان اروپا توسط رژیم ایران را محکوم و تأکید می‌کند که تا زمانی که این تحریم‌ها علیه نمایندگان پارلمان اروپا ادامه داشته باشد، گفتگوهای بین پارلمانی باید معلق بماند.

-دیپلماسی گروگان‌گیری رژیم ایران را محکوم می‌کند.

-خواستار تحریم اعضای خانواده اعضای برجسته سپاه پاسداران است که در اتحادیه اروپا تحصیل یا کار می‌کنند.

-قطعنامه خواستار اقدامات برای جلوگیری از آزار و اذیت و ارعاب ایرانیان خارج از کشور در اتحادیه اروپا می‌شود.

-سرکوب گسترده و سراسری زنان را محکوم می‌کند.

با نگرانی شدید از افزایش استفاده از مجازات اعدام خواستار لغو آن می‌شود.

-پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد از امنیت سایبری و شبکه‌های خصوصی مجازی رایگان و قابل دسترس (VPN) حمایت کنند و سایر ابزارهای دور زدن را برای جامعه مدنی و مخالفان در ایران فراهم سازند،

-با توجه به این‌که برنامه هسته‌یی رژیم مستمراً شرایط برجام را نقض کرده و ذخایر اورانیوم آن از حد مجاز فراتر رفته است، فعالیت‌های غنی‌سازی را به ۶۰ درصد رسانده و عملاً مانع از نظارت آژانس شده است،

از فرانسه، آلمان و انگلیس و شرکای آنها می‌خواهد تا مهلتی را برای رژیم ایران در نظر بگیرند،

تا در صورت عدم پایبندی به برجام، به‌طور جمعی مکانیزم ماشه را طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها فعال کنند.

قطعنامه استفاده رژیم ایران و سپاه پاسداران از شبه‌نظامیان مزدور از لبنان، عراق، ایران و افغانستان در سرکوب مردم سوریه و عملیات شبه‌نظامیان عراقی تحت کنترل رژیم ایران در عراق و سوریه و حمله به کشتی‌ها و به خطر انداختن تجارت بین‌المللی در دریای سرخ و باب‌المندب توسط شبه‌نظامیان تحت کنترل رژیم در یمن و به‌گروگان گرفتن کشتی‌ها و خدمه آنها در آبهای بین‌المللی را محکوم می‌کند.

پارلمان اروپا در قطعنامه خود یادآور می‌شود: سپاه پاسداران در برنامه‌ریزی و یا اجرای دهها عملیات ترور و حمله تروریستی در خاک اتحادیه اروپا در ۳۰ سال گذشته نقش داشته است، از جمله ترور میکونوس در برلین در سال ۱۹۹۲، به‌قتل رساندن مخالفان ایرانی در هلند در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و بمب‌گذاری برنامه‌ریزی شده در جلسه مخالفان ایرانی در پاریس در سال ۲۰۱۸

سخنرانیهای نمایندگان پارلمان اروپا از کشورهای مختلف

محکومیت جنگ‌افروزی رژیم آخوندی در منطقه

فراخوان به لیست‌گذاری سپاه پاسداران و به‌رسمیت شناختن مقاومت مردم ایران

میلان زور - رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، وزیرآموزش و ورزش اسلوونی ۲۰۰۹

آقای رئیس از صحبت شما متشکرم. رژیم ایران یک تهدید مضاعف است. اول از همه در داخل ایران که به‌طور سیستماتیک مردم کشته شده و حقوق‌بشر نقض می‌شود. و آقای بورل، شما هرگز به‌وضوح به نفع اپوزیسیون ایران به رهبری مریم رجوی و برنامه ده ماده‌ای او موضع نگرفته و نایستادید.

تهدید دیگر خارجی است. رژیم ایران این ظرفیت را دارد که با داشتن یک صنعت نظامی عالی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تهدید کند. و بنابراین در اینجا، واکنش اتحادیه اروپا بسیار ضعیف است.

آقای بورل، شما هرگز برای برخی از ما که توسط رژیم ایران به‌عنوان تروریست در لیست سیاه قرار گرفتیم، در حمایت از ما چیزی نگفتید. تعدادی از اعضای پارلمان اروپا در این فهرست قرار گرفتند.

بنابراین من بار دیگر از دو خواسته همکارانم حمایت می‌کنم مبنی بر این‌که باید تحریم‌های شدیدتر را اعمال کنید و سپاه پاسداران رژیم ایران را در لیست تروریستی قرار دهید....

گی فرهوفشتاد-نخست وزیر پیشین بلژیک-نماینده پارلمان اروپا

... فکر می‌کنم این چهارمین مناظره من است آقای بورل درباره ایران با شما و هر بار نتیجه یکی است ما استراتژی شما را دوست نداریم. ما خواهان تغییر استراتژی شما هستیم. استراتژی دیپلوماسی مماشات به هیچ جایی نمی‌رسد. مطلقاً به هیچ کجا نمی‌رسد.

شما می‌گویید نه نه ما تحریم کرده‌ایم چه تحریمی ما کرده‌ایم؟ تنها سه یا چهار شخص چقدر چند نفر بودند شما می‌توانید بگویید. فکر می‌کنم سه یا چهار یا پنج. صرفاً به این خاطر که ایران به روسیه سلاح صادر کرده. بنابراین این پارلمان از شما می‌خواهد تا این استراتژی را تغییر دهید که بر اساس اولاً تحریم‌های واقعی باشد که علیه رهبری رژیم ایران باشد.

.... دوم این‌که سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی نامگذاری کنید نمی‌فهمم چرا اینکار را نمی‌کنید در نهایت کار با این رژیم را با دیپلوماسی از سر نگیرید بلکه زمان آن است که اپوزیسیون را به‌رسمیت بشناسید و رابطه مستقیم با آنها برقرار نمایید. آنها نماینده واقعی مردم ایران هستند ....

ریشارد چارنسکی- عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی لهستان

.... آقای نماینده عالی از زمان جنگ اکتبر، جهان به تدریج تحلیل‌هایی را که مقاومت ایران در چهار دهه به ما می‌گفته است را دارد تأیید می‌کند رژیم ایران سر مار است که جنگ تولید می‌کند رژیم ایران بخش فعال از دو جنگ اصلی است که صلح و آرامش اروپا را تهدید می‌کند آنها پهپادها و موشکها را برای کشتن اوکراینی ها ارائه می‌دهد.آنها محرک اصلی جنگ در غزه هستند که تاکنون این همه تلفات داشته است. زمان آن رسیده که خامنه‌ای سر مار باید قیمت این جنگ‌افروزیها را بدهد. اتحادیه اروپا بایستی سپاه پاسداران را لیست‌گذاری تروریستی کند. ما باید از کانون‌های شورشی مجاهدین خلق در داخل ایران حمایت کنیم و حق آنها را برای مبارزه با رژیم به‌رسمیت بشناسیم....

خاویر سارسالخوس رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

. خیلی ممنون آقای رئیس و نمایندگان محترم.

...امروز تشدید خصومتها در خاورمیانه و در واقع حمله مستقیم رژیم ایران به اسراییل تجاوزگری را به سطح بسا بالاتری برده است اما این تشدید وضعیت نتیجه کار نیابتیهای رژیم ایران یعنی حماس و حزب‌الله و هم‌چنین حوثیها است. رژیم ایران یک تهدید جهانی است و در منازعات مختلف فعال است و فقط در خاورمیانه نیست بلکه در جنگ اوکراین هم فعال است.

رژیم ایران یک استبداد مذهبی است که قدرت خود را بر مبنای سرکوب خونین گذاشته و هم‌چنین عناصر تروریستی خودش را در اختیار دارد. رژیم ایران پیشاپیش محتمل است که توانایی اتمی شدن را دارد و دستیابی به تسلیحات اتمی توسط آن آن نزدیک است. بنابراین این قطعنامه مشخص بی‌نهایت مهم است رژیم ایران باید قیمت عواقب نقض تعهداتش را بدهد. در نهایت مردم ایران و مبارزه زنان و اپوزیسیون دموکراتیک که توسط رژیم استبداد مذهبی در تهران شیطان‌سازی شده، همه اینها و همه این سازمانها خواستار به‌رسمیت شناخته شدن و حمایت توسط اتحادیه اروپا و در جهت صلح و امنیت جهان هستند....

آنتونیو لوپز استوریز وایت، نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا

.... آن زمان که برخی از سیاستمداران ساده‌لوح در اروپا و آمریکا فکر می‌کردند می‌توانند با آخوندها بنشینند، تحریم‌ها را لغو کنند و فکر کنند که رژیم ایران دیگر تهدیدی برای ما نخواهد بود، گذشته است. این رژیمی است که اعضای پارلمان اروپا را تحریم می‌کند. رژیمی است که دستور ترور در خاک اروپا را علیه کسانی می‌دهد که جرأت می‌کنند آنها را محکوم کنند، مانند دوست ما و معاون سابق رئیس پارلمان، آلخو ویدال کوادراس. این رژیمی است که کسانی را که شجاعانه تصمیم به شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌گیرند، می‌کشد، شکنجه می‌کند و سرکوب می‌کند. این رژیم حامی سازمانهای تروریستی در لبنان، سرزمینهای فلسطین، عراق و یمن است. این یک دولت خودکامه غیرقابل اعتماد است که به‌وضوح سعی دارد با ادامه توسعه فناوری نظامی هسته‌یی ما را فریب بدهد. زمان لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران فرا رسیده است. زمان آن فرا رسیده است که رویکرد خود را تغییر دهیم و با هم در برابر تهدید رژیم ایران اقدام کنیم. از شما بسیار متشکرم.

فرانچسکو گوئیرو - نماینده پارلمان اروپا از پرتغال

.... ما باید از نیروهای دموکراتیک در ایران که خواهان تغییر هستند حمایت کنیم. آنها خواهان روی کار آمدن یک رژیم مبتنی بر جدایی دین و دولت هستند و ما باید برای صلح در جهت یک روند صلح تلاش کنیم، یک روند صلح در خاورمیانه که به راه‌حل دو کشوری ختم خواهد شد.. 

لوکاس مندل - نماینده پارلمان اروپا از اتریش

... رژیم ایران ما را از طریق تأمین مالی تروریسم و اسلام گرایی در قاره ما، در شهرها، در مناطق روستایی ما تهدید می‌کند. سؤال من این است که چرا ما در گذشته سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی و آن چیزی که هستند، لیست‌گذاری نکرده‌ایم. به مدت چندین سال من این درخواست را مطرح کرده‌ام. همین پارلمان در ژانویه سال گذشته با اکثریت عظیم به آن رأی داده است. اما نماینده عالی، کمیسر امور خارجی، تقریباً مثل همیشه هیچ اقدامی نکرد. من واقعاً امیدوارم نماینده عالی امور خارجی بعدی در چهار سال آینده مسیر شما را دنبال نکند و به این سیاست‌ها ادامه ندهد. ما باید از امنیت خود دفاع کنیم.

آندری کواچف - نماینده پارلمان اروپا از بلغارستان

.... رژیم ایران، حزب‌الله، حوثیها سه طرف مسئول بی‌ثباتی نگران‌کننده خاورمیانه و دریای سیاه هستند. و ما هم‌چنین در موارد متعددی تأکید کرده‌ایم که سپاه پاسداران به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه شود و تحریم‌ها علیه آن اعمال شود...

آندرس ویستیسن-نماینده پارلمان اروپا

.... برای چندین دهه، اتحادیه اروپا مانند احمق های مفید برای رژیم ایران عمل کرده است. برای دهه‌ها، ما نظاره‌گر بوده‌ایم، رصد می‌کرده‌ایم، در حالی که روزبه‌روز رژیم ایران به توسعه سلاحهای هسته‌یی نزدیک شده است...

برت یان رویسن-نماینده پارلمان اروپا

.... با تشکر از شما آقای رئیس، همکاران عزیز، رژیم ایران بزرگترین نیروی بی‌ثبات کننده خاورمیانه است و سال‌هاست که همین‌طور بوده است. بلکه در واقع تهدیدی برای کل جامعه جهانی است. بازوی دراز سپاه پاسداران ایران تا اروپا می‌رسد. اما قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی اروپا چیست؟ به‌گفته آقای بورل، ظاهراً هیچ مبنای قانونی برای این کار وجود ندارد. اما طبیعتاً این حرف بیهوده است. این صرفاً فقدان اراده سیاسی است. سپاه پاسداران باید هر چه زودتر در آن لیست قرار گیرد و بسته تحریم‌ها علیه رژیم ایران تمدید شود...

۳- گروه محافظه‌کاران و رفرمیست‌ها در پارلمان اروپا-رژیم ایران سر مار است که در حال حاضر نقش فعالی در دو جنگ مختل کننده صلح در اروپا دارد -پارلمان اروپا باید بلادرنگ سپاه را در لیست تروریستی خودش قرار دهد.

۴- اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۹ اعدام در یکشنبه و چهارشنبه؛ نرمش در برابر رژیم ترور و اعدام، لگدمال کردن ارزشهای حقوق‌بشری -تشدید اعدام و سرکوب به‌ویژه سرکوب زنان برای جلوگیری از قیام مردمی که از ستم رژیم به ستوه آمده‌اند

خامنه‌ای در وحشت از قیام مردم و در محاصره بحرانهای داخلی و خارجی هر روز زندانیان بیشتری را روانه چوبه‌های دار می‌کند. تعداد اعدامهای ثبت شده در یکشنبه ۲ اردیبهشت به ۱۳ زندانی و در چهارشنبه به ۶ زندانی بالغ می‌شود.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت جابر طالبی در آمل، جواد عسکری در اراک، علیرضا آقایی، پژمان عزیزی، شهرام شوقی و یک زندانی دیگر در زندان قزلحصار حلق‌آویز شدند. حسین علی سبحانی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در گرگان و فرزاد خادمی پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سقز به‌دار آویخته شدند.

هدف فاشیسم دینی از روند فزاینده اعدامها و تشدید سرکوب به‌ویژه سرکوب وحشیانه زنان به بهانه بدحجابی جلوگیری از قیام مردمی است که از ظلم و ستم آخوندها به ستوه آمده‌اند. اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور سابق رژیم که دهها سال در مناصب حکومتی بوده است سه روز پیش گفت: «صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد، باید مسأله اقتصاد مردم را حل کنیم» (تلگرام چند ثانیه- ۲ اردیبهشت).

مقاومت ایران ملل متحد و ارگانهای ذیربط و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به اقدام فوری برای توقف ماشین سرکوب و اعدام در ایران فرا می‌خواند. سردمداران این رژیم به‌ویژه خامنه‌ای، رئیسی و اژه‌ای به‌خاطر چهار دهه جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی باید در برابر عدالت قرار گیرند. معامله و مذاکره و نرمش با رژیم ترور و اعدام و وحشت، لگدمال کردن ارزشهای بین‌المللی و به‌رسمیت شناخته شده حقوق‌بشری است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۵-سخنگوی مجاهدین: مضحکه قضاییه جلادان و بازی‌کردن با حکم جنایتکارانه اعدام هنرمند و زندانی سیاسی توماج صالحی که حتی در چارچوب قوانین همین رژیم هیچ موضوعیتی ندارد، سناریو سازی مبتذل برای منحرف کردن افکار عمومی از قانون مک کال و ۶ لایحه جوف آنست که یک گام کیفی علیه رژیم اعدام و قتل‌عام محسوب می‌شود. واضح است که رژیم از این سناریو علاوه بر تهدید به قربانی کردن توماج، برای تحت‌الشعاع قرار دادن موج اعدامها از جمله ۱۹ اعدام در روزهای یکشنبه و چهارشنبه این هفته بهره‌برداری می‌کند. اعدام‌های اعلام شده در ۲ هفته اخیر ۳۹ فقره است.

۶- گزارش سالانه عفو بین‌الملل -درباره نقض حقوق‌بشر و تشدید اقدامات سرکوبگرانه در ایران

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق‌بشر در جهان که ارزیابی از وضعیت حقوق‌بشر در ۱۵۵ کشور جهان اراده می‌دهد، از تشدید نقض حقوق‌بشر و اقدامات سرکوبگرانه پس از قیام ۴۰۱ در ایران خبر داد.

در این گزارش آمده است: پس از قیام سال ۱۴۰۱، مقام‌های رژیم ایران حقوق آزادی بیان، تشکل و اجتماعات را بیشتر سرکوب می‌کنند و سرکوب زنان و دختران را تشدید کردند. نیروهای امنیتی هم‌چنین با استفاده از نیروی لباس‌شخصی و دستگیریهای جمعی اعتراضات را سرکوب کردند. هزاران نفر به‌دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق‌بشر خود در معرض بازجویی، بازداشت خودسرانه، پیگرد ناعادلانه و حبس قرار گرفتند.

در این گزارش آمده است: ناپدید شدگان اجباری و شکنجه و سایر بدرفتاریها، گسترده و سیستماتیک بود. زنان و دختران، و اقلیتهای قومی و مذهبی در معرض تبعیض و خشونت سیستماتیک قرار گرفتند. مجازاتهای ظالمانه و غیرانسانی از جمله شلاق وضع و اجرا شد. استفاده از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب سیاسی شدت گرفت و اعدامها افزایش یافت. محاکمه‌ها به‌طور سیستماتیک ناعادلانه باقی ماندند. مصونیت سیستماتیک برای جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مربوط به‌قتل‌عام زندانیان در سال ۱۳۶۷ و سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی حاکم بود.

۷- سیل، آبگرفتگی و طوفان به ۱۱ استان کشور شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد گسترش یافته است.

. بر اثر سیل و طوفان متأسفانه پنج هموطن بلوچ در سراوان، زاهدان، فنوج و زرآباد به‌دلیل بی‌توجهی کارگزاران چپاولگر رژیم جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری رسمی رژیم – ایرنا با عنوان توفان در زاهدان جان یک نفر را گرفت نوشت: وزش باد شدید در زاهدان موجب شد یک دیوار بر روی تعداد هفت نفر زاهدانی سقوط کند. در این حادثه یک دختر ۱۳ساله جان باخت و شش تن دیگر مجروح شدند.

دو تن دیگر از هموطنان بلوچ در فنوج و رودخانه منطقه کهیر در شهرستان زرآباد جان باختند که توسط اهالی منطقه از آب بیرون کشیده شدند.

هم‌چنین به گزارش شبکه‌های محلی پیکر دو کودک بلوچ که روز دوشنبه ٣ اردیبهشت در رودخانه ماشکید واقع در شهرستان سراوان بر اثر سیل غرق شده بودند کشف شد. این دو کودک که ۱۳ ساله و۱۰ ساله بودند نازنین سیاهانی و مهرناز سیاهانی نام داشتند.

در استان خراسان جنوبی با توجه به‌شدت بارش در شهرستان زیرکوه، به باغات، مزارع و زیرساختها آسیب وارد شده است. هم‌چنین به‌دلیل شکسته شدن سد خاکی نوده و احتمال خطر برای ساکنین، ساکنان این روستا را تخلیه کردند.

در استان اصفهان بارندگی و سیل یک خانه را در محله بنجیر تخریب کرد.

در کاشان نیز سیل خسارتهایی به برخی خانه‌ها و زیرساخت‌های این منطقه وارد آورد.

در استان مازندران بر اثر سیل چند واحد مسکونی در سوادکوه تخریب شدند.

در استان کرمان، سیل بخشی از پل ورودی شهر راور را تخریب کرد. بر اثر سیل در روستای پشوئیه، شبکه آب و برق قطع و قنات روستا تخریب شد. در کرمان هم‌چنین ۱۰ راه روستایی مناطق عشایری و کوهستانی بخش بروات شهرستان بم به‌دلیل بارش شدید مسدود شده و ۱۰ خانه نیز در منطقه تهرود دچار آبگرفتگی شدند.

۸- بازگشت هراسناک پاسدار وحیدی وزیر کشور رژیم و نیمه تمام گذاشتن سفر به همراه رئیسی جلاد به پاکستان و سریلانکا به‌دنبال درخواست آرژانتین به اینترپل برای دستگیری وی به‌خاطر دست داشتن در انفجار مرکز آمیا در آرژانتین

در پی درخواست آرژانتین برای استرداد پاسدار وحیدی وزیر کشور رژیم از دست‌اندرکاران انفجار مرکز آمیا در بوئنوس‌آیرس که همراه با رئیسی جلاد به پاکستان و سریلانکا سفر کرده بود، مجبور شد سفر خود را نیمه‌کاره رها کرده و به تهران بازگردد.

فاکس نیوز گزارش داد: وحیدی که توسط اینترپل تحت تعقیب است، سفر خود به جنوب شرق آسیا را به‌طور ناگهانی کوتاه کرد و در روز چهارشنبه به تهران بازگشت.

در همین حال، سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم به‌طور مسخره‌ای گفت: به مقامات آرژانتینی توصیه می‌کنم از طرح اتهامات بی‌پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند!

لوموند نوشت، وزارت  خارجه آرژانتین روز سه‌شنبه  از دولتهای پاکستان و سریلانکا خواست تا احمد وحیدی وزیر کشور را دستگیر کند که به‌خاطر دست داشتن در انفجار مرکز آمیا در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴، که منجر به کشته ۸۵ نفر شد، تحت تعقیب است. آرژانتین بر اساس مکانیسم ارائه شده از سوی اینترپل از دولتهای پاکستان و سریلانکا درخواست دستگیری وحیدی را کرده است.

لوموند افزود: وزارت‌خارجه آرژانتین در بیانیه خود که در روز سه‌شنبه منتشر شده، خواهان دستگیری بین‌المللی مسئولان بمب‌گذاری آمیا شد که تاکنون با مصونیت کامل به مواضع قدرت خود ادامه می‌دهند. یکی از آنها احمد وحیدی است که دادگستری آرژانتین اعلام کرده که یکی از مسئولان این حمله است.

۹-تحولات جنگ در منطقه ـ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه نوشت بر اثر بمبارانهای سنگین شهر غزه و نواحی اطراف آن توسط اسراییل چند شهروند فلسطینی کشته و دهها تن زخمی شدند. همزمان شهرهای رفح و خان یونس هدف گلوله‌باران شدید توپخانه اسراییل قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن، از جمله ۳ کودک گردید.

وزارت بهداشت فلسطین روز پنجشنبه آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار و ۳۰۵ کشته و ۷۷ هزار و ۲۹۳ مجروح اعلام کرد.

رویترز گزارش داد یک مقام ارشد دفاعی اسراییل روز چهارشنبه گفت، با وجود هشدارهای بین‌المللی درباره وقوع یک فاجعه انسانی، ارتش اسراییل برای حمله به مواضع حماس در این شهر جنوبی نوار غزه آماده می‌شود. وی گفت اسراییل ۴۰۰۰۰ چادر خریداری کرده تا فلسطینی‌هایی را که پیش از حمله از رفح نقل مکان کرده‌اند، در خود جای دهد.
رویترز افزود: رفح، که در مجاورت مرز مصر قرار دارد، به بیش از یک میلیون فلسطینی پناه داده که می‌گویند چشم‌انداز فرار دوباره وحشتناک است. مصر می‌گوید اجازه نمی‌دهد اهالی غزه از مرز به خاک این کشور رانده شوند. قاهره نسبت به حرکت در رفح هشدار داده بود که «به قتل‌عام‌های عظیم انسانی، خسارات و ویرانی گسترده منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا نبیل ابورودینه، سخنگوی رئیس‌ محمود عباس، دولت ایالات متحده را به‌خاطر تهدیدات اخیر اسراییل و تشدید تنشها در غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی مقصر دانست.

نبیل ابورودینه، به‌طور خاص نسبت به گزارشهای نگران‌کننده در مورد حمله نظامی قریب‌الوقوع اسراییل به رفح اشاره کرد که «می‌تواند منجر به قتل‌عام، فجایع و آوارگی غیرنظامیان شود و آغاز دوره درگیری طولانی‌مدت باشد».

وفا افزود: سخنگوی رئیس محمود عباس در یک بیانیه مطبوعاتی تأکید کرد: تصمیمات آمریکا برای کمکهای نظامی و مالی به اسراییل در کنار استفاده از حق وتو در شورای امنیت، اقدامات خصمانه علیه مردم فلسطین، ملت عرب و همه کشورهایی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد در کنار فلسطین بودند.

آسوشیتدپرس گزارش داد خلیل الحیا یک مقام ارشد سیاسی حماس روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفت: این گروه در صورتی‌که یک کشور مستقل فلسطینی در امتداد مرزهای قبل از ۱۹۶۷ ایجاد شود با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسراییل موافقت می‌کند و در اینصورت سلاحهای خود را زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد.

آسوشیتدپرس افزود: خلیل الحیا که نماینده حماس در مذاکرات آتش‌بس و تبادل گروگانها بوده در گفتگو با آسوشیتدپرس در استانبول گفت :حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری جناح رقیب فتح بپیوندد تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل دهد. او گفت که حماس یک کشور فلسطینی کاملاً مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی» در امتداد مرزهای قبل از ۱۹۶۷ را می‌پذیرد.

او گفت اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی این گروه منحل خواهد شد.

سخنگوی ارتش اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد هواپیماهای جنگنده اسراییل چند ساختمان و یک سایت دیدبانی حزب‌الله را در مناطق مارون الرأس و مرکبا هدف قرار داده است.

این منبع افزود روز چهارشنبه نیز ارتش اسراییل نزدیک به ۴۰ عملیات هوایی بر اهداف حزب‌الله در مناطق عیتاالشعب و علما الشعب انجام داده است.

تایمز اسرائیل به‌نقل از رسانه‌های لبنانی نوشت منطقه بعلبک در شمال شرق لبنان نیز روز چهارشنبه توسط اسراییل بمباران شده است.

از سوی دیگر، تلویزیون العربیه به‌نقل از منابع حزب‌الله گفت: تاکنون ۱۶۵۰ عملیات توسط این گروه علیه اهداف مختلف در اسراییل انجام شده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد صبح روز چهارشنبه ارتش آمریکا یک موشک بالستیک ضدکشتی حوثیهای وابسته به رژیم ایران را که احتمالاً به سمت کشتی تجاری یورک تاون، متعلق به آمریکا شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

بیانیه سنتکام افزود بعدازظهر چهارشنیه نیروهای ارتش آمریکا چهار پهپاد جنگی حوثیها را در مناطق تحت کنترل آنها منهدم کردند.

۱۰-سایت حکومتی دیده‌بان ایران در گزارشی با عنوان روایت دختران و زنانی که در «طرح نور» بازداشت شدند؛ با نقل برخوردهایی که مأموران سرکوبگر با آنها کرده‌اند نوشت حرف‌هایشان همانند یک تجاوز روحی بود.

این رسانه حکومتی درباره جنگ درونی رژیم در هراس از عواقب تحمیل حجاب اجباری نوشت: از سرگیری فعالیت مجدد گشت ارشاد و حجاب‌بانها همانند سابق، واکنش‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. این روند تا جایی پیش رفته که حتی میان سیاسیون نیز اختلاف‌نظر ایجاد کرده است.

پزشکیان عضو مجلس ارتجاع درباره طرح سرکوبگرانه موسوم به نور گفت: با زور و با این روشی که پیش می‌رویم نتیجهٔ عکس خواهد داد.

از سوی دیگر پاسدار جعفری سرکرده سابق سپاه پاسداران گفت: این اقدام فراجا جای تقدیر دارد. رد کردن آن و زیر سؤال بردن این لایحه بسیار مسموم و نگران‌کننده است و دوستان باید از این کار پرهیز کنند.

۱۱- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد یک قاضی در پرو حکم ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه برای یک عامل رژیم ایران و دو مرد پرویی را در حالی که آنها به اتهام تلاش برای کشتن دو اسراییلی ساکن این کشور آمریکای جنوبی، تحت بازجویی قرار دارند، صادر کرد.

متهمان هم‌چنین به توطئه برای ارتکاب تروریسم متهم هستند. قاضی گفت که انگیزه توطئه قتل ناموفق نامشخص است، اما پلیس و دادستان پرو گفته‌اند مجید عزیزی می‌تواند یکی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران باشد.

۱۲-گزارش ناصر رضیعی درباره تصویب قطعنامه پارلمان اروپا

لطفا به اشتراک بگذارید: