تصویب لایحه ۸۰۳۸ در کنگره آمریکا، اهمیت و پیامدهای آن

گزارش و گفتگو با خسرو شکراللهی

روز یکشنبه لایحه‌ٔ «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» ارائه شده توسط مایکل مک کال رئیس کمیته خارجی را با ۳۶۱ رأی موافق در برابر ۵۷ رأی مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و به سنای ایالات متحده فرستاده شد.

این لایحه از ۱۵ بخش تشکیل شده که ۶ بخش اون رو لوایح علیه رژیم ایران تشکیل می‌دهد. در صورت تصویب لایحه‌ٔ مک کال در سنا و امضای رئیس‌جمهور آمریکا، تمامی لوایح علیه رژیم ایران به قانون لازم‌الاجرا تبدیل می‌شود. در این گزارش قصد داریم ببینیم این ۶ لایحه رو مرور کنیم و به هر کدام به‌صورت مختصر بپردازیم.

لایحه یکم «حفاظت از نفت رژیم ایران را متوقف کنید» ارائه شده توسط نماینده مایکل لاولر، این لایحه تحریم‌های همه‌جانبه‌یی علیه فروش نفت رژیم وضع می‌کنه و هم‌چنین مکانیزم‌هایی رو پیش‌بینی می‌کنه که راههای دور زدن تحریم‌های موجود را می‌بنده. نماینده مایکل لاولر از حامیان قطعنامه‌ٔ ۱۱۴۸ در کنگره‌ٔ آمریکا هست که از مبارزه‌ٔ کانون‌های شورشی علیه سپاه پاسداران حمایت می‌کند.

لایحه‌ٔ دوم لایحه‌ٔ «جنگ و مقابله با صادرات گسترده موشکی رژیم ایران» هست که به لایحه جنگ با جنایت شناخته می‌شود. این لایحه افرادی رو هدف تحریم قرار می‌دهد که در فعالیت‌های موشکی رژیم که تا سال ۲۰۲۳ تحت تحریم سازمان ملل بوده است شرکت دارن، افرادی که در تأمین، فروش، انتقال، یا حمایت از موشکها و پهپادهای رژیم ایران درگیر بودن طبق این لایحه تحریم می‌شوند

لایحه‌ٔ سوم لایحه‌ٔ «اعمال تحریم علیه ولی‌فقیه و ر‌ئیس جمهور رژیم و دفاتر مربوط به آنها به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم» که به لایحه مهسا شناخته می‌شود، این لایحه که توسط نماینده جیم بنکس ارائه شده، تحریم‌های فراگیر و شدیدی را علیه خامنه‌ای و بیتش و هم‌چنین رئیسی و دفتر ریاست‌جمهوری رژیم و خیلی از نهادهای تحت‌امر خامنه‌ای اعمال می‌کند از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بسیج، و قوه قضاییه. نماینده جیم بنکس از حامیان اولیه قطعنامه ۱۱۴۸ در حمایت از مبارزه کانون‌های شورشی علیه پاسداران رژیم هم هست.

لایحه‌ٔ چهارم لایحه‌ٔ «نه به تکنولوژی برای ترور» ارائه شده نماینده ناتانیل موران هست که صادرات یا باز صادرات کالاها و فناوریهای آمریکایی به ایران رو شدیداً تحریم و ممنوع می‌کنه از جمله صادرات اون‌چه در ساخت موشکها و پهپادهایی که در سراسر خاورمیانه و یا علیه اوکراین به کار گرفته می‌شود. نماینده ناتانیل موران از حامیان قطعنامه ۱۰۰ مجلس نمایندگان در حمایت از طرح ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی هم هست

لایحه‌ٔ پنجم لایحه‌ٔ «حسابرسی از رهبران ایران» حول شفافیت سرمایه‌های مقامات رژیم و گروه‌های تروریستی وابسته به آنهاست. که توسط نماینده برنچ هیل ارائه شده که او هم از حامیان قطعنامه‌ٔ ۱۰۰ مجلس نمایندگان آمریکاست.

لایحه‌ٔ ششم لایحه‌ٔ «تحریم مؤسسات مالی خارجی در ارتباط با خرید نفت و تولیدات نفتی و پهپاد از ایران» هست که توسط نماینده مایکل لاولر ارائه شده. وی از حامیان اولیه قطعنامه ۱۱۴۸ کنگره در حمایت از مبارزه کانون‌های شورشی علیه پاسداران رژیم است

اما نکته‌ٔ حائز اهمیت این لوایح ششگانه که در قطعنامه‌ٔ مایکل مک‌کال در مجلس نمایندگان تصویب شده اینه که در صورتی‌که لایحه‌ٔ مک کال یعنی لایحه‌ٔ «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» که با شماره ۸۰۳۸ به‌ثبت رسیده و ۶ لایحه‌ٔ که الآن به اختصار به آنها پرداختیم در سنا تصویب و توسط رئیس‌جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شود، سیاست دولت آمریکا در قبال رژیم ایران تغییر اساسی خواهد کرد و در راستای سرنگونی رژیم سمت خواهد گرفت.

لطفا به اشتراک بگذارید: