عملیات کبیر فروغ جاویدان ـ قسمت دوم ـ سلسله نبردهای ارتش آزادیبخش

مرکز اسناد و تحقیقات جنگ رژیم به‌مناسبت سالگرد عملیات فروغ جاویدان، طی گفتگویی با پاسدار علی محمد نائینی رئیس این مرکز که در آن زمان ریاست ستاد سپاه چهارم را برعهده داشت، به تشریح برخی حوادث و اتفاقات عملیات فروغ جاویدان پرداخت و گفت:... نیرو های نظامی مجاهدین در ۳۸ کیلومتری کرمانشاه و در ارتفاعات چهار زبر متوقف شدند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که مجاهدین توانستند بیش از ۱۰۰ کیلومتری عمق خاک ایران نفوذ کنند. . …

این عملیات تفاوت زیادی با دیگر عملیات‎ها داشت، یکی از این تفاوت‎ها در هدف بود. هدف در این عملیات با یک برآورد غلط، رسیدن به تهران و براندازی نظام بود مسأله مهم و تفاوت دیگر، این بود که اگر آنها به کرمانشاه می‎رسیدند، به نوعی سه استان به خطر می‌افتد، یعنی که با تصرف کرمانشاه، استان ایلام و کردستان هم به خطر می‌افتد.

پاسدار نائینی افزود: مجاهدین در این عملیات نیرو های خود را برای رسیدن به تهران و طی کردن مسافت ۸۰۰ کیلومتری سازماندهی کرده بودند و برای تحقق این کار هم چندین قرارگاه پیش‌بینی کردند. برای هر شهر و مرکز استان در طول مسیر تا تهران فرمانده تعیین کرده بودند. پس برای آغاز عملیات چهار الی پنج هزار نفر رابا تجهیزات خودروی و نظامی بسیار پیشرفته به راه انداختند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: