This browser does not support the video element.

نیکی هیلی: ضرورت بازرسی از تاسیسات نظامی رژیم

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد پس از بازگشت از سفر به وین و ملاقات با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک تاکید کرد

درحالیکه رژیم حاکم برایران، مراکز نظامی خود نظیر پارچین را که مظنون به فعالیتهای اتمی هستند، از بازرسی آژانس استثنا می کند، برجام چنین استثنایی را قائل نمی شود .


وی ضرورت بازرسی از تأسیسات نظامی رژیم را مورد تاکید قرار داد و گفت: آژانس با حکومتی سر و کار دارد که تاریخچة روشنی از دروغگویی و پیشبرد برنامه‌های اتمی مخفی دارد.

نیکی هیلی در کنفرانس خود در نیویورک گفت:

دیدار بسیار سازنده‌یی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در این هفته داشتم. مدیرکل آمانو و تیم او بسیار سخاوتمندانه وقت گذاشتند. او و تیمش افراد تماماً حرفه‌یی و متخصص حوزة خودشان هستند. آنها یک برنامة راستی‌آزمایی بسیار قوی در ایران دارند؛ از شنیدن تمام کارهایشان بسیار خشنود شدم. با این حال، آژانس با همة محاسنی که دارد، فقط می‌تواند به میزان (اماکنی که) اجازة بازدید از آنها را می‌یابد خوب عمل کند. (رژیم) ایران علناً اعلام کرده که اجازة دسترسی به تأسیسات نظامی را نخواهد داد، اما برجام تمایزی بین تأسیسات نظامی و غیر نظامی قائل نمی‌شود. هم‌چنین تأسیسات اعلام‌نشدة متعددی هستند که تاکنون بازرسی نشده‌اند. این یک مشکل است. من اطمینان خوبی به آژانس دارم، اما آنها با حکومتی سر و کار دارند که تاریخچة روشنی از دروغگویی و پیشبرد برنامه‌های اتمی مخفی دارد. لذا ما آژانس را تشویق می‌کنیم که از تمامی اختیاراتش استفاده کند و تمامی زوایا را با برجام دنبال کند و ما به حمایت از آژانس در این روند ادامه خواهیم داد.

سفیر آمریکا در ملل متحد در باره دلیل سفرش به وین و گفتگو با مدیر کل آژانس اضافه کرد:

ما به آژانس نرفتیم تا بگوییم آنها کارهایی را انجام بدهند، به آژانس رفتم تا سئوال‌هایی را بپرسم: به چه چیزهایی نگاه کرده‌اید و به چه چیزهایی نگاه نکرده‌اید؟ آیا مشکلاتی داشتید؟ بیشتر برای آن بود که بدانیم وضعیت از چه قرار است و برای حمایت از آنها و تضمین این‌که آنها از منابع لازم برای انجام کارشان برخوردار باشند. کار عظیمی برعهدة آژانس است، با این‌که متخصصان عالی در اختیار دارند، می‌خواستیم مطمئن شویم که کافی هستند و تجهیزاتشان نیز کافی است. لذا این یک مأموریت حقیقت‌یابی بود و من روز دوشنبه به واشینگتن می‌روم و همة مواردی را که در آنجا دریافتیم، گزارش می‌کنم.
لطفا به اشتراک بگذارید: