This browser does not support the video element.

خدشه به روح و متن برجام یا روح و متن اسرار هسته‌یی نظام؟

برایت‌بارت نیوز دربارة دیدار سفیر آمریکا در ملل متحد با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گزارش داد: «این دیدار... در حالی صورت گرفت که دولت ترامپ در حال بررسی این موضوع است که در ماه آینده میلادی، تبعیت رژیم (ایران) از توافق (اتمی) را تأیید کند یا تائید نکند ؟».


سخنگوی هیأت آمریکا به برایت‌بارت نیوز گفت، این سفر بخشی از استراتژی گسترده‌تر دولت ایالات متحده برای گردآوری اطلاعات دربارة فعالیت‌های (رژیم) ایران است.

برایت‌بارت نیوز خاطرنشان کرد: در ماه جاری (میلادی)، آمریکا و سه متحد اروپایی آن (فرانسه، آلمان و انگلستان) طی نامه‌یی به دبیرکل ملل متحد... گفتند که (پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط رژیم ایران)، خلاف قطعنامة 2231 شورای امنیت است.

جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم، در واکنش به حملات شدید باند رقیب، همانند آخوند روحانی، پیشنهاد عقب‌نشینی بیشتر را مطرح کرد و گفت: منتقدان توقع شق‌المقر از برجام داشتند. برجام گچ را از پای شکسته نظام در برخورد با تحریمها بازکرد و اگر نظام بخواهد بعد از این قهرمان دومیدانی در اقتصاد و تعاملات مالی و بانکی‌اش شود به عوامل بسیار دیگری بستگی دارد. ما نیازمند برخوردی هوشمندانه با اقدامات آمریکا هستیم.

در همین حال، ابراز نگرانیها و هراس رژیم آخوندی از سفر نیکی هیلی به وین و ملاقات با یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که در آن موضوع بازرسی از مراکز نظامی رژیم آخوندی را مطرح کرده است، هم‌چنان ادامه دارد. توجه شما را به گزارشی در این زمینه جلب می‌کنیم.

«خدشه به روح و متن برجام» یا روح و متن اسرار هسته یی نظام؟


واکنشهای هراس آلود مقامات و مهره ها و رسانه های حکومتی به سفر نیکی هیلی به وین و دیدارش با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از پیش نیاز مبرم نظام به حفظ برجام را بارز می کند:

« سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت سفر فرستاده ترامپ به وین نشان می دهد آنها به دنبال بهانه تراشی و تحت فشار قرار دادن آژانس اند. غلامعلی خوشرو افزود طبق ۷ گزارش آژانس ایران به برجام پایبند بوده اما این آمریکاست که با وضع تحریمهای نابه جا و سخنان تهدید آمیز به روح و متن برجام خدشه وارد می کند».

بر ملا شدن سازشهای آژانس به توصیه دولت اوباما در سال 94 مبنی بر لاپوشانی بخشی از فعالیتهای هسته یی رژیم، در کانون نگرانی های مقامات حکومتی قرار دارد

ظریف وزیر خارجه ایران در نامه یی به آژانس انرژی اتمی، از احتمال نشر اسرار و محرمانه های ایران ابراز نگرانی کرد هیلی در ملاقاتش با آمانو بیش از همه بر لزوم بازدید از مراکز و تاسیسات نظامی ایران تاکید کرد. دیدار سه ساعته خانم نیکی هیلی در وین با آمانو کماکان در ایران و آمریکا بازتاب دارد.

ظریف در نامه اش خطاب به موگرینی و آمانو افزوده بود«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ... «مفاد امنیتی تحت اجرا و حقوق شخصی» را رعایت کرده و «هر اقدام احتیاطی را که برای محافظت از اسرار بازرگانی، فنی و صنعتی و همچنین اطلاعات محرمانه‌ای که به دست می‌آورد، لازم است، انجام دهد.» هرگونه کمک به رویکرد مخرب دولت ایالات متحده برای تضعیف «اجرای موفق» برجام، یا به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی در مورد ایران و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، با طرف‌های ثالث از جمله نماینده حکومت ایالات متحده، فراتر از اطلاعات معمول که مدیر کل در اختیار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد، در تطابق با مفاد فوق‌الذکر نخواهد بود

ظریف در گفت و گو با رسانه های حکومتی هم دلواپسی اش از برملا شدن پیشینة هسته یی رژیم در اثر فشارهای اخیر آمریکا را برملا کرد و از جمله گفت «اهداف و نتایج اعلام شده برای سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین با مفاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در خصوص نقش آژانس و ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می‌گیرد، در تعارض است
لطفا به اشتراک بگذارید: