This browser does not support the video element.

نیکی هیلی: لزوم دسترسی آژانس به تاسیسات مشکوک رژیم – واکنش رژیم

واشنگتن فری بیکن نوشت:‌ رژیم ایران در حالی که نیروهایش را از طریق خط هوایی تجاری به سوریه گسیل میکرد گیر افتاد چراکه این کار نقض توافق اتمی است.


در ادامه این گزارش آمده است:‌ واشنگتن فری بیکن دریافته است که عکس های جدیدی که بدست رهبران کنگره افتاده است, نشان میدهد که رژیم ایران نظامیان خود را از طریق شرکت هواپیمایی تجاری به سوریه می فرستاده است که این عمل نشانه نقض تعهدنامه اتمی است و موجب شد که قانونگذاران آمریکایی فراخوانی برای تحقیقات رسمی توسط دولت ترامپ بدهند.

تصاویری که توسط اندیشکده ای واقع در واشنگتن منتشر شده و در اختیار کنگره نیز قرار گرفته, نشان میدهد که این رژیم از خط هوایی تجاری خود بنام «ایران ایر» , برای گسیل نظامیانش به سوریه استفاده میکند, تا در جنگ علیه نیروهای آمریکایی در این منطقه شرکت کنند.

فری بیکن به مخالفت نمایندگان کنگره و سنا با فروش هواپیمای بوئینک به رژیم ایران بدلیل استفاده طولانی این رژیم از هواپیماهای تجاری برای مقاصد نظامی, مانند حمل و نقل سلاح و نیرو به مناطق ناآرام مانند سوریه یا جاهای دیگر نیز اشاره کرد..

 

به‌دنبال دیدار نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نمایندگی آمریکا طی بیانیه‌یی، اعلام کرد:

«سفیر هیلی به‌منظور گفتگو با مقامات آژانس برای بحث بر سر تلاش‌های آن جهت مانیتور و راستی‌آزمایی تبعیت (رژیم) ایران از توافق اتمی، هم‌چنان که در قطعنامة 2231 شورای امنیت تأکید شده است، در وین حضور یافت.


سفیر هیلی و مدیرکل آمانو دربارة نگرانی‌های آمریکا نسبت به تضمین پایبندی کامل (رژیم) ایران به التزاماتش بحث کردند و متذکر شدند که گزارش‌های آژانس به میزانی می‌تواند درست باشد که (رژیم) ایران دسترسی به هر تأسیساتی را که آژانس به آن در زمینة اتمی مظنون است بدهد».

این بیانیه می‌افزاید: «(نیکی هیلی و آمانو) هم‌چنین دربارة اهمیت جلوگیری از سوءاستفادة (رژیم) ایران از نگارش مبهم در توافق اتمی، بحث کردند. سفیر هیلی بر عزم آمریکا برای حصول اطمینان از برخورداری آژانس از منابع لازم برای راستی‌آزمایی قوی از فعالیت‌های مرتبط با برنامة اتمی (رژیم) ایران تأکید کرد».

 

نمایندگی آمریکا در ملل متحد در بیانیة دیگری دربارة دیدارهای نیکی هیلی در وین، می‌نویسد: «سفیر هیلی گفت که دسترسی به تأسیسات رژیم ایران، برای اجرای مأموریت (آژانس) حیاتی خواهد بود؛ از جمله دسترسی به هر مکانی که آژانس دربارة آن اطلاعاتی مربوط به فعالیت‌های مرتبط با برجام داشته باشد».

 

نیکی هیلی در پی گفتگوهای خود با مقامهای آژانس گفت، ما هم‌چنان شک و تردیدها و نگرانیهای بسیاری درباره توافق اتمی با رژیم ایران داریم.

 

در واکنش به طرح بازدید از مراکز نظامی رژیم از سوی آمریکا و دیدار نیکی هیلی، نماینده این کشور با یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک عضوهیأت رئیسه کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از سایت‌های نظامی ایران را ندارد و (نظام) هرگز بازدید از مراکز نظامی خود را نمی‌پذیردونخواهیم پذیرفت.

 

یک رسانه باند خامنه‌ای نیز با حمله شدید به روحانی در این باره نوشت: خر آمریکا از پل گذشته و مشغول خندیدن به ریش مذاکره‌کنندگان دولت است. دونالد ترامپ دو ماه دیگر قصد دارد تا با اعلام عدم پایبندی نظام به برجام، سوت پایان توقف موقت اجرای تحریمها را به صدا دربیاورد. علت سفر نیکلی به وین (همین بوده است). این رسانه حکومتی افزود: ضعف متن برجام کار دست نظام داد. مشکلات خودساخته امروز نتیجه سه پاس گل طلایی وزارت خارجه به آمریکا است. تعلل در واکنش فعال از سوی (نظام) مساوی با تحمیل خسارت بزرگ (است).

در همین حال، رسانه‌های حکومتی حرفهای علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در مورد از سرگیری غنی‌سازی 20درصد رابه تمسخر گرفتند: وی روز چهارشنبه گفته گفت:

 

بزرگترین اولویت ما در سازمان انرژی اتمی، حفظ برجام هست به گونه‌ای که نه به هر قیمتی. ما متناسب با اقدامات طرف، برنامه داریم... آمادگیهای لازم رو برای بدترین سناریوها در نظر داریم. فردو را ما به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده بکنیم ظرف چهار پنج روز ما میتوانیم 20درصد رو ما اونجا تولیدش رو شروع کنیم.

 

یک رسانه باند خامنه‌ای حرفهای صالحی را «عجیب» توصیف کرد و نوشت: در حال حاضر تأسیسات فردو در وضعیتی به سر می‌برد که تمامی ماشینهای سانتریفیوژ مستقر در یکی از دو بخش به همراه کلیه متعلقات و زیرساختها و کابلها و فیوزها و دستگاهای تزریق گاز و لوله‌کشی و کابلهای ارتباطی و غیره جمع‌آوری شده است. از شش آبشار موجود، چهار آبشار خاموش شده.. با این وضعیت، در خوشبیانه‌ترین حالت ساخت مجدد سانتریفیوژهای از بین رفته، نزدیک به یک سال به طول خواهد انجامید.
لطفا به اشتراک بگذارید: