! مضحکهٔ مقابله به‌مثل در مجلس آخوندی

چند روز پیش مجلس ارتجاع در یک اقدام نمایشی و مسخره یک طرح قانونی را به‌عنوان مقابله به مثل در برابر تحریمهای جدید آمریکا تصویب کرد و متقابلاً نهادها و مقامهای آمریکایی را که علیه رژیم موضع می‌گیرند، مانند حامیان مقاومت ایران در کنگره، مورد تحریم قرار داد. این موضوع از جانب مهره‌ها و رسانه‌های خود رژیم مثل کیهان خامنه‌ای مورد تمسخر قرار گرفت. به‌دنبال آن یکی از کارشناسان اقتصادی رژیم به نام ابراهیم رزاقی که به باند خامنه‌ای نزدیک هست این طرح را به چالش کشید و طی آن اعترافهای قابل توجهی به وضعیت وخیم اقتصادی کشورکرد.


رزاقی که اظهاراتش روز ۲۷مرداد در خبرگزاری  سپاه پاسداران  موسوم به «فارس» درج شد می‌گوید:


 «اقدامات متقابل نظام به‌ویژه اقدامات اقتصادی که مجلس مصوب کرده در قبال تحریمهای آمریکا اصلاً قابل مقایسه نیست؛ چرا که یکی از بزرگترین سیستمهای بانکی دست آمریکاست و وقتی صحبت از تحریم می‌کند می‌تواند با توجه به قراردادهای جدیدی مانند FATF حتی بانکهای داخلی ایران را هم تحریم کند.»


وی با اشاره به تبعات این قرارداد تصریح کرد: «بانکهای آمریکایی می‌توانند با اعمال فشار بر ایران باعث تحریم نهادهای نظامی از جمله سپاه و غیره از سوی بانکهای داخل کشور شوند که چندی پیش نیز شاهد بودیم یکی از بانکها مشکلاتی را برای یک نهاد نظامی در کشور به وجود آورد.»


این کارشناس اقتصادی با تأکید بر قدرت مالی، بانکی و ارزی آمریکا عنوان کرد: «در حال حاضر هم شاهد هستیم که اگر‌چه طبق برجام تحریمهای بانکی برداشته شده اما در عمل به‌خاطر اعمال فشار سیستم بانکی آمریکا بر بانکهای دنیا، غالب بانکهای بزرگ امکان مبادلات ارزی با ایران را ندارند. حتی در مواردی شاهد بوده‌ایم که قراردادهایی بسته شده اما امکان جابه‌جایی ارز برای عملیاتی شدن قرارداد وجود ندارد.


بنابراین مجلس دانسته با ندانسته طرحی را تصویب کرده است که تنها اقدامات متقابلی انجام داده باشد اما در عمل این طرح قابلیت اجرایی بسیار کمی داشته و حتی اگر عملیاتی هم بشود در قبال تحریمهای آمریکا اثر چندانی نخواهد داشت».


رزاقی با تأکید بر این‌که بزرگترین دشمنان اقتصاد ما در داخل کشور هستند عنوان کرد: «ضربه‌یی که اقتصاد ایران از اقدامات نسنجیده دولتمردان در داخل کشور خورده است تحریمها به ایران نزد، با این شرایط اقتصاد و تحریمها اگر اقدام عملی برای مقابله با آنها صورت نگیرد ایران به سمتی می‌رود که فقر و بیکاری بر کشور سایه می‌اندازد».


لطفا به اشتراک بگذارید: