This browser does not support the video element.

گزیده ای از رسانه های خارجی از نمایشگاه یادبود شهدای قتل عام در پاریس

گزیده یی از گزارشهای رسانه های خبری از نمایشگاه دوروزه در شهرداری منطقه یک پاریس درباره قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 که با شرکت و سخنرانی شماری از شهرداران و منتخبان فرانسوی و شخصیتهای سیاسی این کشور برگزار گردید،


تلویزیون اسکای نیوز:نمایشگاه دربارة قتل عام 67 در شهرداری منطقة یک پاریس فراخوان منتخبان فرانسوی به محاکمة سران رژیم ایران و مسئولان اعدام مخالفان سیاسی

 

اورینت‌نیوز تلویزیون اپوزیسیون سوریه:موضوع قتل عام 67 به موضوعی مردمی در ایران تبدیل شده است صدور حکم اعدام 3500 نفر در دوران روحانی رژیم ایران را در رتبة اول جهانی در اجرای اعدام قرار داده است

 

تلویزیون اسکای‌نیوز: در شهرداری (منطقة یک) پاریس نمایشگاهی برگزار شد که اعدام سی هزار مخالف توسط رژیم ایران در سال 1988 را مستند کرد. سازماندهندگان این نمایشگاه می‌گویند، این مناسبتی برای یادآوری آن قتل عام است و خواستار حسابرسی از مجریان آن هستند.

شکر، احمد و حسن و این فهرست طولانی است؛ سی هزار زندانی که رژیم ایران آنها را در قتل عام 1988 به‌قتل رساند. معصومه داستان فاجعه‌یی را که با آن مواجه بوده برای ما بازگو می‌کند؛ رژیم ایران سال‌ها او را زندانی کرد، برادر کوچکش احمد را بعد از یک محاکمة فرمایشی اعدام کرد و مادر پیر و بیمارش را بارها برای بازجویی برد.

معصومه رئوف گفت: سال‌ها در زندانهای رژیم ایران زندانی بودم؛ برادر کوچکم پنج سال زندانی بود و بعد از قتل عام 30 هزار نفر اعدام شد. با گذشت 29 سال از این قتل عام، هنوز پدرم در گورهای دسته جمعی دنبال محل دفن اوست.

معصومه زندانبان و قاتل برادرش را شناخته و او را نشان می‌دهد؛ او یکی از مقام‌های رژیم ایران است که در آن زمان عضو هیأت مرگ بود

گفت: دادگاه جنایات بین‌المللی می‌تواند این پرونده را به‌دست بگیرد و آن‌را بررسی کند.

منتخبان فرانسوی حمایت خود را از خواسته‌های اپوزیسیون ایران مبنی بر محاکمة سران رژیم ایران و مسئولان اعدام مخالفان سیاسی اعلام کردند. آنها بر ضرورت تلاش و تحرک فوری بین‌المللی بدین منظور تأکید کردند.

ژان فرانسوا لوگاره شهردار منطقة یک پاریس به اسکای نیوز، گفت: «باید فوراً دربارة این کشتار تحقیق کرد؛ به‌خصوص به این دلیل که این رژیم به اعدام مخالفان ادامه می‌دهد».

اینها فقط قربانیان کشتارهای رژیم ایران نیستند، بلکه سی هزار داستان خانواده‌هایی است که فرزندانشان را از دست دادند و هنوز در آرزوی تحقق عدالت هستند. اپوزیسیون ایران بر این عقیده است که مجازات‌نشدن مسئولان (رژیم) ایران بدین معنی است که آنها به ارتکاب کشتار در داخل و خارج از ایران ادامه خواهند داد.

+

تلویزیون الاخباریه: در پاریس پایتخت فرانسه یک نمایشگاه مستند از جنایت‌های رژیم حاکم بر ایران و در رأس آن جنایت اعدام 30 هزار تن از مخالفان سیاسی, برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه خواستار حسابرسی از مسئولان این جنایت شدند تا (چنین کشتاری) تکرار نشود.

29 سال از کشتار سی هزار زندانی سیاسی توسط رژیم آخوندی در ایران در سال 1367 می‌گذرد؛ شهرداری منطقه اول پاریس نمایشگاهی را برگزار کرد که این کشتار را مستند می‌کند. بعد از فتوای خمینی, این کشتار توسط آخوندهای (حاکم بر) تهران علیه سی هزار زندانی انجام شد که اغلبشان از سازمان مجاهدین خلق ایران بودند و در گورهای دسته‌جمعی به‌طور مخفیانه دفن شده‌اند.

در این نمایشگاه عکس‌ها و اسنادی از قربانیان و تاریخ و محل‌های قتل‌شان درج شده و ستاد این بحران از جمله وزیر دادگستری دولت فعلی روحانی که (عضو) هیأت مرگ بوده افشاء شده است.

شرکت‌کنندگان در نمایشگاه چه حقوقدانان و چه شخصیت‌های فرانسوی و قربانیان و نمایندگان مقاومت ایران، به تشکیل کمیتة تحقیقات بین‌المللی فراخوان دادند.

ژان فرانسوا لوگاره به الاخباریه گفت: 29 سال از این قتل عام گذشته که رژیم تهران تلاش کرده بود آن‌را مخفی نگه دارد؛ ولی امروز نباید دربارة این بربریت علیه سی هزار انسان سکوت کرد؛ جهان باید واقعیت‌ها را ببیند.

شهردار ژان کلود ژگودز Jean-Claude Jegoudez نیز تصریح کرد: امروز آمدیم تا بخاطر اصول انسانی و کمک به مظلومین اینجا باشیم؛ رژیم تهران بیگناهان را کشته و به جنایت‌هایش علیه بشریت ادامه داده است. ما باید در مقابل این رژیم قاتل بایستیم.

عفو بین‌الملل در ابتدای ماه جاری (میلادی) طی گزارشی، سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران به‌خصوص افرادی که قتل عام 67 را افشا کرده بودند، محکوم کرد. به گفتة حقوقدان این کشتار نمونة برجسته‌یی از جنایت‌های ضد بشری است و به‌رغم آن هنوز هیچ تحقیقات مستقلی توسط نهادهای بین‌المللی در این رابطه صورت نگرفته است.

 

اورینت نیوز تلویزیون اپوزیسیون سوریه: با ابتکار عمل شهردار (منطقة یک) پاریس، نمایشگاهی به‌منظور یادبود قتل عام 1367 برگزار شد. این قتل عامی است که خمینی علیه 30 هزار زندانی سیاسی مرتکب شد؛ این نمایشگاه با شرکت تعدادی از سازمان‌های انساندوست و شخصیت‌های سیاسی اروپایی برگزار شد.

حقوقدانان بر این عقیده‌اند که این قتل عام نمونة زنده‌یی از جنایات ضد بشری است و تعدادی از جنایتکاران این قتل عام مثل علیرضا آوایی که وزیر دادگستری (کابینة دوم) روحانی است، هنوز در قدرت هستند.

سنابرق زاهدی گفت: کشورهای عربی و اسلامی که از این رژیم رنج برده‌اند باید به مقاومت و مردم ایران کمک کنند تا این موضوع در صحنه بین المللی مطرح شود؛ چون طرح این موضوع به معنی محکومیت رژیم آخوندی به‌دلیل این جنایت بزرگ است.

معصومه رئوف گفت: برادرم در بین قربانیان بود؛ آنها هزاران نفر بودند که به قتل رسیدند. تنها گناهشان این بود که می‌خواستند با شرافت زندگی کنند. لذا ما تلاش می‌کنیم، رژیم حاکم بر تهران به سزای اعمالش برسد. جامعة جهانی نباید در مقابل این جنایت ضد بشری سکوت کند.

موضوع این قتل عام به یک موضوع مردمی تبدیل شده است؛ به طوری که یکی از مسائل اصلی جامعة ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری (رژیم حاکم) بود. صدور حکم اعدام 3500 نفر از جمله 80 زن (در دوران روحانی)، رژیم ایران را در رتبة اول جهانی در اجرای احکام اعدام قرار داده است

به‌رغم گذشت 29 سال (از قتل عام 67)، رژیم آخوندی از قتل و تروریسم علیه مردم خودش دست برنداشته و جنایات و کشتار وحشیانه‌اش علیه مردم سوریه را نیز ادامه می‌دهد. چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانند حقوق کسانی را که مورد ظلم واقع شده‌اند، برجسته کنند.

 

آژانس تصویری گتی ایمجز: نمایشگاه در پاریس دربارة قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی (در ایران)

به ابتکار ژان فرانسوا لوگاره شهردار منطقة یک پاریس، نمایشگاهی دربارة قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در ایران در تابستان سال 1988 برگزار شد... شهرداران فرانسوی، مدافعان حقوق بشر، شخصیت‌ها و سیاست‌مداران اروپایی ، به تشکیل یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی دربارة این قتل عام و سپردن مسئولان این کشتار و جنایت علیه بشریت به‌دست عدالت، فراخوان دادند.
لطفا به اشتراک بگذارید: