دولت ”از آنجا مانده و از این‌جا رانده“ !

آخوند حسن روحانی برای حفظ برجام و مقابله با تحریمهای جدید آمریکا دست به دامن کشورهای اتحادیه اروپا شده است تا بتواند با جهان ”تعامل“ کند.


آخوند روحانی، جواد ظریف، کمال خرازی و هر مقام دیگری که با مقامات دون پایه کشورهای شرکت‌کننده در مراسم تحلیف و بویژه مقامات اروپایی ملاقات داشتند، نسبت به ”بد عهدی“ آمریکا در زمینه برجام و نقض آن توسط آن کشور شکوه و شکایت کردند.


از طرف دیگر دولت روحانی تلاش دارد در جهت ”تعامل“ رابطه با اتحادیه اروپا را تحکیم بخشد، اما رسانه‌های باند خامنه‌ای نسبت به این موضوع به او هشدار می‌ دهند. زیرا از نظر آنها در دعوای بین رژیم و آمریکا نهایتاً اتحادیه اروپا جانب رژیم را نمی‌گیرد.


در این رابطه کیهان خامنه‌ای ۱۷مرداد ۹۶به دولت روحانی هشدار می‌دهد که در رابطه با اروپا دچار ”خطای استراتژیک“ نشود همان‌گونه که ”امید بستن به تعامل آمریکا خطایی استراتژیک است “ و ”واقعیت موجود درباره تعامل با اروپایی این است که تجربه نشان داده اروپایی‌ها دنباله‌رو آمریکا هستند. چنان که در تازه‌ترین همراهی اروپایی‌ها با آمریکا، هفته گذشته در بیانیه مشترکی با آمریکا ایران را به‌دلیل پرتاب ماهواره صرفاً علمی سیمرغ متهم به نقض قطعنامه ۲۲۳۱با هدف زمینه‌سازی برای معرفی ایران به‌عنوان ناقض برجام کردند“.


به نوشته روزنامه حکومتی حمایت ،کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی رژیم نیز در رابطه با همسویی ”تروئیکای اروپایی“ با آمریکا در صدور بیانیه علیه رژیم در خصوص پرتاپ موشک ماهواره‌بر، نزد موگرینی شکایت کرده است، اما هیچ پاسخی نگرفته است: ”به خانم موگرینی گفتم چه معنی دارد که سه کشور اروپایی در صدور بیانیه علیه کشورمان همراهی کنند و پرتاب این موشک ماهواره‌بر را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بدانند؟ و خانم موگرینی جوابی برای این موضوع نداشت“.


ارگان بسیج ضدخلقی نیز به عدم توجه اتحادیه اروپا به مفاد برجام و اقدامات تنبیهی و تحریمی این اتحادیه علیه رژیم در دوران پسا برجام اشاره می‌کند و می‌نویسد: ”اتحادیه اروپا حداقل به ماده ۲۶، ۲۸و ۲۹مقدمه برجام و هم‌چنین پیوست ۲تعهدات مرتبط با تحریم هاـ و وظایف دهگانه خود کم اعتنا بوده است، چرا که زمانی که در ماده ۲۹از لزوم خودداری این اتحادیه و دولتهای عضو آن جهت «اعمال سیاستهای عادی‌سازی روابط اقتصادی تجاری ایران با کشورها» سخن به میان می‌آورد نباید طی دو سال بعد از توافق هسته‌یی شاهد وضع تحریم‌های جدید ضدایرانی از سوی این اتحادیه با بهانه‌های جدید (حقوق‌بشری و تروریست) باشیم، در صورتی که این اتحادیه تاکنون چند بار تحریم‌های ضدایرانی را وضع و اجرا کرده است“.


واقعیت این است که حال و روز دولت روحانی در زمینه برقراری رابطه و تعامل با آمریکا و اتحادیه اروپا حال و روز کسی است که از آنجا رانده و از این‌جا مانده است، این واقعیت هم ناشی از تغییر دوران و چرخش تعادل قوای بین‌المللی علیه رژیم است.


رژیم یا باید طبق خط دولت روحانی بحرانهای موشکی و حقوق‌بشر و تروریسم را با الگوی برجام حل کند، یا آن‌که خط کوتاه نیامدن را در پیش بگیرد. در راه کار اول رژیم باید از عوامل بقای نظام ولایت‌فقیه که سرکوب و اعدام و صدور بحران است دست بردارد و اگر نخواهد دست بردارد و مسیر دوم یعنی کوتاه نیامدن و رویارویی را برگزیند باید با عواقب سنگین آن روبه‌رو شود و خفگی بیش از پیش را به جان بخرد که نتیجه این نیز مشخص است.


البته راه کار سوم هم، کش دادن، کجدار و مریز کارکردن و یکی به نعل و یکی به میخ زدن است که البته در این صورت هم چون رژیم پای تعیین‌تکلیف نمی‌آید با توجه به شرایط فعلی و تغییر دوران، جامعه جهانی منتظرش نمی‌ماند و تصمیم‌گیری می‌کند. بعبارت دیگر کش دادن زمان علیه رژیم عمل می‌کند.

لطفا به اشتراک بگذارید: