علیرضا تاجیکی، جوانی که به اتهام قتل در سن ۱۵ سالگی، اعدام شد

علیرضا تاجیکی جوانی که در سن ۱۵ سالگی به اتهام قتل و تجاوز بازداشت شده بود صبح امروز در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

علیرضا تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در شهرستان فسا واقع در استان فارس به اتهام قتل نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام احسان نیساری بازداشت شد. بنا به گفته عفو بین الملل، طی ۱۵ روزی که علیرضا تاجیکی در انفرادی و بدون ارتباط با وکیل یا خانواده‌اش گذراند، او تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته و به جرم منتسب به خود اعتراف کرده است. او در این زمان ۱۵ سال بیشتر سن نداشت.

ابتدا قرار بر این بود که علیرضا تاجیکی در اردیبهشت ۹۵ پ سپس مرداد همان سال اعدام شود اما حکمش متوقف شد. علیرضا تاجیکی پس از خروج از انفرادی همه اتهامات علیه خود را رد کرده و بارها تاکید نمود که این اعترافات زیر شکنجه از وی گرفته شده است.

علیرضا تاجیکی چهارشنبه ۱۸ مرداد به سلول انفرادی منتقل شد تا صبح روز پنجشنبه اعدام شود.

خانواده علیرضا تاجیکی بارها خواستار بررسی مجدد پرونده علیرضا و اعاده دادرسی شدند اما هرگز به درخواست آنها پاسخی داده نشد.

تا کنون چندین سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، خواستار توقف حکم اعدام علیرضا تاجیکی شده‌اند. مسئول حقوق بشر دولت آلمان، خانم بربل کوفلر، پیشتر گفته بود که اعدام تاجیکی «نقض غیر قابل قبول حقوق بین‌الملل» به شمار میاید. او خواستار یک محاکمه عادلانه برای علیرضا تاجیکی شده بود.

بیشتر بخوانید:

مقاومت ایران اعدام نوجوان زندانی را محکوم کرد

عفو بین‌الملل حکم اعدام نوجوان زندانی را بیشرمانه خواند

بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، علیرضا تاجیکی طی دوران حبس، تحقیقات و محاکمه به وکیل دسترسی نداشته است. اعتراف‌های وی که پرونده براساس آن تشکیل شده زیر شکنجه گرفته شده است. آقای علیرضا تاجیکی همچنین گفته است که قتل به دست رضا جلادت، برادر یکی از ماموران امنیتی فسا، صورت گرفته است اما مسئولان تحقیق این پرونده از بازگشایی و بررسی آن سر باز زده‌اند.

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، ایران وظیفه دارد با تضمین کند که هرگز حکم حبس ابد یا اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال صادر نمی‌کند و همه آنها را بعنوان کودک به رسمیت می‌شناسد. میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی نیز ایران را از اعدام کسانی که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند منع می‌کند. ایران پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده است.

بنا به گفته عفو بین‌الملل در ایران تحت حاکمیت آخوندها دست کم ۱۶۰ نوجوان در انتظار اعدام هستند اما عدد واقعی به دلیل پنهانکاری‌های جمهوری اسلامی احتمالا بالاتر از این است.

از سال ۲۰۰۵ تاکنون، سازمان‌های حقوق بشری اعدام دست‌کم ۷۸ تن را که در زمان وقوع جرم انتسابی نوجوان بودند را ثبت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۱ هفت تن، در سال ۲۰۱۲ چهار تن، در سال ۲۰۱۳ هشت تن، ۲۰۱۴ سیزده تن، در سال ۲۰۱۵ چهار تن و در سال ۲۰۱۶ پنج تن که در زمان وقوع جرم نوجوان بودند در ایران اعدام شدند.

لازم به یادآوری است که حکم صادر شده علیه علیرضا تاجیکی اساسا بر اساس اعترافاتی بنا شده که زیر شکنجه از نامبرده گرفته شده است و تنها مدرکی که علیه وی وجود داشت این بود که آخرین فردی است که قربانی را دیده است.
لطفا به اشتراک بگذارید: