This browser does not support the video element.

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای تحریمهای جدید کره شمالی ‌ـ ۲۰دقیقه ۱۵مرداد ۹۶

1ـ تصویب قطعنامه شورای امنیت برای تحریمهای جدید علیه کره شمالی به اتفاق آرا، دونالد ترامپ از همکاری روسیه و چین استقبال کرد .


 


2ـ غسان سلامه نمایندة جدید سازمان ملل متحد در لیبی و جایگزین مارتین کوبلر کار خود را به طور رسمی شروع کرد .


 


3 ـ کمال خرازی وزیر خارجه پیشین رژیم: یک مشکل ما با اروپا اعمال استانداردهای دوگانه در برخورد با تروریسم است به طوری که از (مجاهدین) در اروپا پذیرایی می‌شود و آزادانه به تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی می‌پردازند.


 




  •  بی اعتنایی آمریکا به نمایش المپیاد در تهران




آمریکا به نمایش المپیاد که آخوندها در تهران برگزار کردند هیچ اعتنایی نکرد. باوجودی که دعوت شده بود هیأتی نفرستاد. سی ان ان می گوید: برخی متخصصان کام‍پیوتر در این هفته در تهران بودند. پایتخت ایران میزبان یک رقابت درزمینه فن آوری پیشرفته بود اما آمریکا این دعوت را نادیده گرفت. تحریم های جدید واشینگتن، بر روی این برنامه سایه انداخته است. 


خبرنگار سی ان ان از ایران : سازماندهندگان می گویندآمریکا نیز به این برنامه دعوت شده بود اما در عوض، یک نفر با پاسپورت چینی که در آمریکا تحصیل کرده بود شرکت کرد. به ما گفته شد شهروندان آمریکایی که دعوت شده بودند، نیامدند. 


آیا آمریکا و رژیم ایران به مکان تاریک تری بازمی گردند؟ پوسترهایی که بر روی سفارت قدیمی آمریکا در اینجا مشاهده می شوند، یعنی جایی که دیپلماتهای آمریکایی به مدت 444روز به گروگان گرفته شدند... گویای همین است... 


سؤال جوانان ایرانی در اینجا این است که اگر دیپلماسی شکست بخورد، چه تاثیری بر روی رویای آزادی اقصادی خواهد گذاشت... توافق اتمی در دستان ترامپ، بیش از هر زمان دیگری شکننده به نظر می رسد. 




  •  تهدیدهای بیرون کشیدن نیرو از افغانستان




بیرون کشیدن نیروها در افغانستان اشتباه است. مانند همان اشتباه بزرگی که باراک اوباما در عراق مرتکب شد. فاکس نیوز می گوید : داعش مسئولیت حملات بیشتری را در افغانستان برعهده گرفته است از جمله حمله یی که این هفته انجام داد و دو سرباز آمریکایی را به قتل رساند . اینها در شرایطی است که ترامپ مشغول بررسی گزینه هایش برای یک راهگشایی به جلو است که نیروی بیشتری به افغانستان اعزام کند یا اینکه باقیمانده نیروهای آمریکا را بیرون بکشد.... شنیده ایم که وزیر متیس می خواهد 5000نیروی افزوده به افغانستان بفرستد.


وال استریت ژورنال بیرون کشیدن نیروها را حرکتی اشتباه خوانده است...


مایکل والتز مشاور ضدتروریسم: وال استریت ژورنال درست می گوید. این که بگوییم مدت زیادی است در افغانستان بوده ایم و بگذارید بیرون بکشیم و نیروها را به خانه برگردانیم هنر نیست.


فاکس نیوز:‌ ایا ما تجربه عراق که در زمان اوباما بیرون کشیدیم را در نظر نمی گیریم؟ و آن کار یک اشتباه نبود؟


مایکل والتز: بله کاملا. اگر ما بیرون بکشیم القاعده و داعش دوباره مستقر می شوند. علاوه بر اینها طالبان هم دستاوردهای بیشتر خواهد داشت بعد هم ما با یک دولت بنیادگرا در افغانستان مواجه خواهیم بود.


مهمتر اینکه پاکستان همسایه آن را هم بی ثبات می کنند که جمعیتی 10برابر عراق دارد و مجهز به سلاح اتمی است.


بنابراین این کار دونالد ترامپ پر ریسک خواهد بود اگر آنطور که اوباما در عراق بود او هم در افغانستان باشد. اوباما در عراق بطور کامل دستاوردها را هدر داد که منجر به رشد داعش شد و این، اشتباهی بسیار بزرگ بود. مردم آمریکا نیاز دارند از رهبری شان و از فرمانده کل قوا بشنوند که ما در یک جنگ حیاتی جهانی علیه افراط گرایی اسلامی درگیر هستیم. این میادین جدید جنگ چه عراق یا افغانستان یا یمن میادین جنگی علیه افراط گرایی هستند . ما درگیر یک جنگ جهانی هستیم که بسیار طول خواهد کشید زیرا ما در جنگ با یک ایده هستیم و جنگ با ایده مشکل است و مانند زدن یک تانک نیست که ما در زمان طوفان صحرا در عراق می زدیم.


 


لغو تابعیت تروریستها و بنیادگرایان در انگلستان

 


بعد از شکست داعش در سوریه و عراق نگرانی از بازگشت صدها تبعه انگلیسی از این کشورها افزایش یافته است. مقامهای انگلستان دهها تن از اتباع این کشور را بخاطر ارتباط با گروههای تروریستی یا پیوستن به داعش لغو تابعیت کرده اند.


 


ساندی تایمز در گزارشی فاش می سازد مقامات انگلستان در طول هفت سال گذشته تابعیت ۱۵۰ نفر را که متهم به ارتباط با گروههای تروریستی بوده اند یا دست به اعمال جنایتکارانه زده اند لغو کرده اند و دستور داده اند این افراد نتوانند وارد خاک انگلستان شوند . در ماههای اخیر بعد از تهاجمهای لندن و منچستر بیش از ۳۰ نفر لغو تابعیت شده اند . این اقدامات بعد از آن صورت گرفت که دولت ترزا می متعهد شد اقدامات علیه تروریسم را تشدید خواهد کرد. با شکست داعش ،ترس از بازگشت بنیادگرایان از سوریه و عراق بیشتر می شود .


افضل شریف مشاور دولت در امور مبارزه با تروریسم: این اقدام بسیار قانونی است و باعث می شود که خطر تهاجم های تروریستی در انگلستان کم تر شود.


اقدامات انگلستان در شرایطی صورت می گیرد که نگرانی از بازگشت بیش از ۳۰۰ بنیاد گرا به کشورهای اروپایی برای انجام تهاجمات تروریستی بیشتر شده ،است.


عبدالله حموده پژوهشگر سیاسی: مشکل در اینجاست که بسیاری از کسانی که ملیت انگلیسی دارند به حقوق شهروندی احترام نمی گذارند و نسبت به کشوری که در آن زندگی می کنند احترام قائل نیستند به این دلیل ضروری شد که دولت انگلستان اقدامی به عمل بیاورد تا این گونه افراد از دریافت ویزا محروم شوند .


 





  • اعلام آتش بس در حمص از سوی روسیه




 


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آتش بس در شمال استان حمص از نصف شب پنجشنبه شروع شده است. منابع مطلع روسی فاش کردند اختلافاتی میان روسیه و رژیم اسد در سوریه در مورد مناطق کاهش تنش وجود دارد. بشار اسد تمایل دارد به گلوله باران و بمباران در جنوب سوریه و در غوطه دمشق ادامه دهد اما مسکو این کار را رد میکند.


وزیر دفاع روسیه اعلام کرد توافقنامه کاهش تنش 84 منطقه را شامل خواهد شد. خبر گزاری اسپوتنیک روسیه از قول منابع نزدیک به وزارت دفاع روسیه فاش کرد یک منطقه جدید کاهش تنش شهرهای رستن وتلبیسه را طبق توافقنامه ای که حاصل شده در بر خواهد گرفت.


شکاف میان روسیه و رژیم اسد بازتر شده است. بشار اسد اصرار دارد در مناطق کاهش تنش بمباران را ادامه دهد و هیچگونه امتیازی ندهد. امری که مسکو آنرا رد میکند و آنرا با دیدگاه کنونیش برای آرامش در تعارض می بیند. علاوه بر این، رژیم اسد در مسیر مذاکرات آستانه و ژنو مانع ایجاد میکند. روسیه بدنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات آستانه و ژنو است به همین خاطر نیز معاون وزیر خارجه این کشور با رمزی عزالدین رمزی معاون فرستاده ویژه دبیرکل ملل متحد به سوریه دیدار کرده و مناطق کاهش تنش در سوریه را مورد بحث قرار داده است. علاوه بر این نتایج دور اخیر مذاکرات ژنو و آستانه و آماده سازی برای آنها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.


 





  • احتمال انحلال جبهه جنوبی ارتش آزادی سوریه و تأسیس یک نهاد نظامی جدید




 


روزنامه الحیات از قول منابع مطلع نوشت واشینگتن از تشکلهای رزمنده سوری میخواهد که به برخی از شروط برای از سرگیری کمکها و آموزشها پاسخ دهند. العربیه می گوید: اپوزیسیون سوریه میگوید گسترش در مناطق کاهش تنش در سوریه ، صحنه جدیدی را بر روی زمین ترسیم کرده است. کاهش درگیریها در جنوب سوریه با تلاشهای فشرده برای اجرای توافقنامه کاهش تنش در مناطق دیگر بعنوان گامی در جهت راه حل نهایی در این کشور همزمان شده است.


در این راستا واشنگتن اعلام کرد قصد دارد تحویل موشکهایی را که قبلا به اپوزیسیون سوریه در جبهه جنوبی می‌داد از سر گیرد. ارسال کمکهای نظامی به اپوزیسیون بدنبال تعلیق برنامه آموزش و کمک به تشکلهای رزمنده سوری قطع شده بود.


منابع روزنامه الحیات برنامه واشنگتن برای کمک به اپوزیسیون را به پاسخ اپوزیسیون به مجموعه ای از شروط مرتبط میدانند. مهمترین این شروط عبارتند از: اعزام نیروها به رقه پایگاه داعش برای عملیات، تحویل دادن موشکهای کاتیوشا در جبهه جنوبی به نیروهای ائتلاف بین المللی ، پذیرش ادغام تشکلهای جبهه جنوبی و پذیرش مأموریتهای جدید که بر روی امنیت داخلی متمرکز است.


اما در مقابل، اطلاعاتی حاکی از احتمال منحل شدن تشکلهای جبهه جنوبی است. بنا بر این اطلاعات قرار است یک نهاد جدید بجای تشکلهای جبهه جنوبی تأسیس شود.


 





  •  اوجگیری اعتراضات ضدحکومتی در ونزوئلا




 


مردم ونزوئلا می گویند اگر بهای آزادی ونزوئلا مرگ است ما آماده ایم. آنها همچنین می گویند در برابر اعلان جنگ مادورو ما هم برای جنگ آماده ایم:


پس از ماهها اعتراض به عملکرد دولت ونزوئلا و تصمیم نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور به تشکیل مجلس جدیدی به موازات پارلمان، مردم ونزوئلا بار دیگر به خیابان‌های کاراکاس، پایتخت آمدند و تظاهرات ضدحکومتی خود را گسترش دادند. روز جمعه شورای قانونگذاری جدید که اعضای آن یکشنبه گذشته انتخاب شدند، در مراسمی با حضور نیکلاس مادورو کارش را آغاز کرد.


یکی از معترضان می گوید: «اگر بهای آزادی ونزوئلا مرگ است، ما آماده ایم که زندگی مان را در راه کشورمان فدا کنیم.» دیگری می گوید: «اگر آنها جنگ می خواهند، ما این خواسته‌شان را اجابت می کنیم. ماهم اصل جنگیم» . شمار کشورهایی که انتخابات شورای قانونگذاری جدید ونزوئلا را زیر سوال برده و به رسمیت شناختن آن را رد کرده اند، به چهل کشور رسیده است. رئیس جنبش سیاسی می گوید: «مردم به مقاومت ادامه می دهند. امروز همه جهان می گوید که در ونزوئلا یک دیکتاتور بر سر کار است و این فرد باید برود. ما آنچه را که از سال‌ها پیش می خواستیم به دست آوردیم، اینکه میان هواداران چاوز در داخل شکافی ایجاد شود.».


روز پنجشنبه و در آستانه افتتاح شورای قانونگذاری جدید، ارزش بولیوار، پول واحد این کشور در مقابل دلار آمریکا در بازار سیاه ۱۸ درصد کاهش یافت. اعتراضات در ونزوئلا طی چهار ماه اخیر بیش از ۱۲۰ کشته بر جای گذاشته است و احتمال داده می شود که حضور گسترده مردم بار دیگر به درگیری گسترده میان معترضان و نیروهای امنیتی منجر شود.





  •  برکناری دادستان کل اولین اقدام مجلس دست نشانده مادورو




مجلس تازه تاسیس موسسان ونزوئلا که حامی دولت مادورو است یک روز پس از شروع به کار در اولین اقدام خود لوییسا اورتگا، دادستان کل را که مخالف دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور را از کار برکنار کرد.


یک نماینده پارلمان ونزوئلا می گوید که «۱۲۰ مرد و زن و جوانی که در خیابان ها به قتل رسیدند قربانی سیاست و خشونتی شدند که دولت اشاعه دهنده آن است بسیاری از منتقدان نیکولاس مادورو و دولت او، نهاد تازه تاسیس مجلس موسسان را که می تواند پارلمان را منحل و قانون اساسی ونزوئلا را تغییر دهد، پیش درآمدی برای افزایش اختیارات و دیکتاتوری مادورو می خوانند.


 





  •  چراغ‌های هشدار در کف خیابان برای موبایل به‌دست‌ها




پلیس راهنمایی و رانندگی در شهرهای چین در حال اجرای طرحی است که طبق آن بر روی خط کشی‌های عابر پیاده، چراغ‌های هشدار دهنده نصب می‌شود. این اقدام برای جلب توجه افرادی است که به طور دائم سر در گوشی موبایل خود دارند و متوجه تغییر رنگ چراغ راهنمایی نمی‌شوند. این طرح پیش از این در شهرهای دیگر دنیا از جمله شهرهای کلن و آگزبرگ آلمان اجرا شده بود. قرار است به زودی در شهر سوژو در چین به طور کامل چراغ‌های سبز و قرمز بر روی خطوط عابر پیاده نصب ‌شود. در سال‌های اخیر در شهرهای چین نرخ مرگ و میر عابران پیاده افزایش یافته است.





  •  فرانسه : بازگشت 271 شبه نظامی بنیادگرا از عراق و سوریه




وزیر کشور فرانسه طی مصاحبه یی از بازگشت 271 شبه نظامی بنیادگرا از مناطق جنگی عراق و سوریه به این کشور خبر داد. برخی از این افراد در بازداشت هستند. خبرگزاری رویتر:‌ برآورد می شود حدود 700 تبعه فرانسه در سلسله مراتب داعش در عراق و سوریه جنگیده اند و فرانسه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی، درگیر این موضوع است که با آنها چکار کند


 


 


 

لطفا به اشتراک بگذارید: