ترامپ لایحه تحریمهای جدید کنگره را امضا کرد



امروز چهارشنبه، 11مرداد 96، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، لایحه تحریمها علیه رژیم ایران را امضا کرد. به این ترتیب، این لایحه تبدیل به قانون شد.
این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا با 419رای موافق در برابر تنها 3رای مخالف و در مجلس سنا با 98رای موافق در برابر تنها 2رای مخالف تصویب شده بود.لازم به یادآوری‌ست کارگزاران و سران رژیم حاکم بر ایران، از این تحریمها با عنوان «مادر تحریمها» و «سیاهچاله تحریمها» نام می‌برند. آنها تأکید دارند که این تحریمها بسیار سخت‌تر از تحریمهای پیش از برجام است.پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز، این تحریمها را سخت‌ترین بسته تحریمی تاریخ نامیده بود.تحریمهای جدید که اکنون تبدیل به قانون شده، به‌خاطر برنامه‌های موشکی، تروریسم و نقض حقوق‌بشر رژیم حاکم بر ایران وضع گردیده. در این تحریمها، سپاه پاسداران رژیم حاکم بر ایران نیز طبق فرمان اجرایی 13224در لیست تروریستی، در کنار سازمانهایی مانند القاعده قرار گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: رئیس‌جمهور آمریکا لایحه، شامل اعمال تحریمها علیه ایران و کره شمالی و روسیه را امضا کرد.




لایحه «قانون 2017 مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران» سپاه پاسداران را طبق فرمان ریاست جمهوری 13224 در لیست تروریستهای جهانی که به طور ویژه نامگذاری شده اند قرار می دهد و تصریح می کند: «دولت آمریکا موظف است ۹۰ روز بعد از اینکه این لایحه به قانون تبدیل شد، همه افراد و نهادهای ایرانی و خارجی را که ”مقام، عوامل و وابستگان به سپاه پاسداران” هستند، مورد تحریم قرار دهد. داراییهای افرادی که در این فهرست قرار گیرند در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا از مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند. هیچ فرد یا شرکت آمریکایی حق ندارد با هیچ ارگان و فردی که مستقیم یا غیر مستقیم به پاسداران وابسته باشد مراوده مالی، تجاری و خدماتی برقرار کرده و این تحریمها را نقض کند.

اهداف لایحه یی که اکنون با امضای رئیس جمهور آمریکا به صورت قانون درآمده است از جمله عبارتند از:

یک استراتژی منطقه‌یی برای مقابله با تهدیدات متعارف و نامتقارن (رژیم) ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا

اعمال تحریم‌های افزوده در پاسخ به برنامة موشک بالیستیک (رژیم) ایران

اعمال تحریم‌های افزوده مرتبط با تروریسم علیه سپاه پاسداران

اعمال تحریم‌های افزوده علیه افرادی که مسئول نقض‌های حقوق بشری هستند

اجرای تحریم تسلیحاتی

بازبینی قابلیت اجرای تحریم‌های مربوط به حمایت (رژیم) ایران از تروریسم و برنامة موشک بالیستیک

گزارش دربارة هماهنگی تحریم‌ها بین ایالات متحده و اتحادیة اروپا

گزارش دربارة شهروندان آمریکایی زندانی در ایران

در این قانون آمده است: «سپاه پاسداران نه فقط نیروی قدس، مسئول اجرای برنامة بین‌المللی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة (رژیم) ایران، حمایت از اِعمال تروریسم بین‌المللی و برنامة موشک‌های بالیستیک است… 90 روز بعد از اجرای این قانون، رئیس‌جمهور باید تحریم‌های مشخص شده… را علیه سپاه پاسداران و افراد خارجی که مقامات، مأموران یا وابستگاه به سپاه هستند اعمال کنند».

در لایحة تحریم‌های جدید کنگره، که با امضای ترامپ صورت قانونی گرفته است بخشی از قسمت مربوط به کرة شمالی نیز به همکاری‌های رژیم آخوندی با این حکومت اختصاص دارد.

در این قسمت آمده است: «حداکثر تا 180 روز بعد از اجرای این قانون و بعد از آن به‌صورت سالانه تا 5 سال، رئیس‌جمهور باید به کمیته‌های مربوطه و رهبران کنگره گزارشی را ارائه کند که شامل این موارد باشد:

1: ارزیابی از ابعاد همکاری بین کرة شمالی و (رژیم) ایران در رابطه با برنامه‌های اتمی، توسعة موشک بالیستیک، توسعة تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیک یا تسلیحات متعارف هر دوی آنها (از جمله از طریق انتقال کالا، خدمات، دانش و تکنولوژی).

2: اسامی هر کسی از (رژیم) ایران یا کرة شمالی که عمداً مشغول این فعالیت‌ها بوده‌اند یا آن‌را هدایت کرده‌اند:

فراهم‌کردن حمایت مادی برای چنین برنامه‌هایی یا تبادل اطلاعات بین کرة شمالی و (رژیم) ایران در رابطه با همین برنامه‌ها.

3: اسامی هر فرد خارجی که راه انجام فعالیت‌های توضیح‌داده شده… را هموار کرده باشند.

و 4: تعیین این‌که آیا فعالیت‌های توضیح داده‌شده در پاراگراف‌های 1 و 2، قطعنامة 2231 شورای امنیت… را نقض می‌کند یا خیر؟

با تصویب نهایی لایحة تحریم‌های رژیم آخوندی، روسیه و کرة شمالی، اعضای کنگره از هر دو حزب خواهان آن شدند که این لایحه به‌سرعت با امضای رئیس‌جمهور آمریکا به قانون ایالات متحده تبدیل شود.


 

لطفا به اشتراک بگذارید: