حماسهٔ فروغ ایران - قسمت اول

نگاهی به حماسه فروغ ایران در ۶ و ۷مرداد ۱۳۸۸ در اشرف


در ششم و هفتم مرداد ۱۳۸۸، وقایعی در اشرف رخ داد که جهان را تکان داد. وقایعی که در تحولات سیاسی، تأثیر کیفی داشت و خیلی از معادلات را تغییر داد. قبل از ششم مرداد، نزدیک به دو ماه بود که یکانهایی از پلیس عراق جلوی در اصلی‌ اشرف مستقر شده بودند. آنها می‌گفتند که می‌خواهند داخل قرارگاه، ایستگاه پلیس دایر کنند. وقایع ششم و هفتم مرداد نشان داد که ایستگاه پلیس بهانه است. نیت اصلی، متلاشی کردن اشرف و اخراج مجاهدین بوده است.

در طرف مقابل هم مجاهدین تصمیم خودشان را گرفته بودند: مقاومت تا پای جان!

در این دو ماه، مزدوران چندین بار برای تحمیل خواسته‌هایشان به اشرفیها، نیرو آوردند. اما هربار دیدند که باید یک دیوار انسانی چند لایه را رد کنند تا بتوانند وارد شوند و به همین دلیل منصرف شدند.

برای همه روشن بود که بالاخره این تنشها به نقطه اوج خود خواهد رسید، اما چه روزی؟ کسی نمی‌دانست.

تحولات از شب پنجم مرداد رنگ و بوی دیگری گرفت. روز پنجم مرداد تلویزیون العراقیه خبری به قرار زیر پخش کرد: ”قرار است که دولت عراق مسئولیت امنیت قرارگاه اشرف را در کادر اجرای توافقنامه خروج که بین بغداد و واشینگتن امضاء شده، تحویل بگیرد. سخنگوی رسمی دولت، علی دباغ خاطرنشان کرد که دولت به برخورد انسانی با افراد موجود در قرارگاه بر اساس آنچه که قوانین بین‌المللی متداول تعیین کرده، ملتزم است. وی تأکید کرد که تا زمانی که قوانین جاری عراق رعایت شود، دولت اقدام به کوچ دادن هیچ‌یک از آنها یا اخراج اجباری آنان از عراق نمی‌کند“ .

صبح ششم مرداد مزدوران عراقی، همزمان با افزایش نیرو در بیرون در اشرف، شروع به پیشروی کردند و طی دو روز ۶ و ۷ مرداد تهاجم مزدوران برای پاکسازی اشرف ادامه پیدا کرد. قرار بود طی دو روز، پرونده اشرف بسته شود. اما تقدیر و عزم مجاهدین چیز دیگری بود. مقاومت به هر قیمت و تحمیل شرکت به ٰرژیم و مزدورانش.

در برنامه حماسه فروغ ایران چگونگی خلق این حماسه به تصویر کشیده شده است. اینگونه بود که اشرف 4سال دیگر ماند تا در کهکشان زهره و حماسه ۱۰شهریور ۱۳۹۲ به نماد پایدار مقاومت ایران و اسطوره فناناپذیر و الهامبخش همه خلقهای به‌پاخاسته تبدیل شود

 
لطفا به اشتراک بگذارید: