تصاویر رنگی از جنگ جهانی دوم .قسمت اول




  • آنچه اکنون مشاهده خواهید کرد، بیرحمانه و شوک آور است.




  • در تصاویری رنگی، بیم و امید، بیزاری و خون و شجاعت انسان ها نشان داده میشود.




  • اینک شصت سال پس از پایان جنگ، تازه میتوانیم این تصاویر را درک کنیم.




  • آنموقع نظامیان نگران این بودند که افکار عمومی چه واکنشی نسبت به این فیلم های رنگی خواهد داشت؟




  • صحنه های خشونت آمیز و ناگواری که شما خواهید دید، تنها بخش بسیار اندکی از آنچه که سربازان باید تحمل میکردند، نشان میدهند.




در پاییز 1941، آلمان تقریبا تمام خاک اروپا را تصرف کرده و در فاصله کوتاهی از دروازه مسکو ایستاده بود.


در حالیکه ژاپن، آسیا را تحت سیطره خود در می آورد، همزمان ورود ایالات متحده به جنگ ضروری می نمود تا توازن قوا را از چنگ قدرت های هم محور (با آلمان) بیرون آورده و تعادل را به نفع متفقین تغییر دهد.


ژاپنی ها در اولین حمله خود شکست خوردند اما آنها تصمیم گرفته بودند، کوتاه نیایند.


آیا امریکا‌ئیها در این زمینه به آنها فرصت میدهند؟


[caption id="attachment_12643" align="alignnone" width="300"]قصه های زمین قصه های زمین[/caption]

هر چند که در سوم ژوئن موقعیت ناوگان ژاپن به طور کلی شناسایی شد اما مختصات دریایی دقیق آن، تنها در چهارم ژوئن بود که مشخص گردید.


بر مبنای این اطلاعات، ناوهای هواپیمابر ایالات متحده، ”هورنر“، ”اینترپرایز“ و ”یورک تاون“ سریعا با اسکادران های خود شامل اژدر اندازها، بمب افکن ها و جنگنده شکاری ها، روانه شدند تا 4 ناو هواپیمابر ناوگان دریایی ژاپن را مورد تهاجم قرار دهند.


150هواپیمای امریکائی در آسمان به پرواز در آمدند. ژاپنی ها به تهدید مرگبار از سوی ناوهای هواپیمابر امریکا مشرف بودند بنابراین شروع به آماده سازیهای گسترده برای یک ضد حمله کردند.


نخستین جنگنده های شکاری ایالات متحده، زمانی ژاپنی ها را مورد هدف قرار دادند که آنها در حال جایگزین کردن بمب ها با اژدر بودند تا بتوانند کشتی های امریکا را در دریا مورد حمله قرار دهند.


هنگامیکه اولین هواپیماهای اژدر افکن امریکایی توسط جنگنده شکاری های ژاپن مورد اصابت قرار گرفتند، اینطور به نظر میرسید که نیروی دریایی سلطنتی (ژاپن) میتواند با این روند، به پیروزی دست یابد. اما بعد، اسکادرانی از جنگنده های ”سطح پرواز“[1] امریکایی در آسمان ظاهر گشتند.


۵ دقیقه بعد، آنها از ۴ناو هواپیمابر ژاپنی، ۳ناو را منهدم کرده بودند. این ۵ دقیقه، دقایقی بودند که تعادل قوا در منطقه اقیانوس آرام را تغییر دادند


از عرشه تنها ناو هواپیمابر باقیمانده ژاپنی، 28 هواپیمای جنگنده بلند شدند تا تلافی ناوهای منهدم شده ناوگان خود را در بیاورند. آنها به ”یو اس اس، یورک تاون“ برخوردند. با وجودیکه هواپیماهای ژاپنی مجبور بودند در میان آتش دفاعی سنگین، پرواز کنند، اما موفق شدند معروف ترین ناو هواپیمابر آمریکا را به نحو مرگباری مورد اصابت قرار دهند.


درگیری هنوز به پایان نرسیده بود. زمان کوتاهی قبل از آن هواپیماهایی از عرشه ”یورک تاون“ به پرواز درآمده بودند. آنها تنها ناو هواپیمابر باقیمانده ژاپنی را مورد هدف قرار داده و آنرا به قعر دریا فرستادند. اکنون آمریکا‌ئیها می توانستند به خانه پرواز کنند.


این خلبانان روند جنگ در اقیانوس آرام را تغییر داده و شکست فاجعه باری را به ژاپنی ها تحمیل کردند.


امپراطوری ژاپن، ۴ ناو هواپیمابر، ۳۲۲ هواپیما و ۳۵۰۰نفر، از جمله بهترین خلبانانش را از دست داد.


ژاپن برای اولین بار پس از ۳۰۰سال مغلوب شد.


اما این پیروزی بزرگ، قیمت سنگینی را طلب کرد. ناو هواپیمابر ”یورک تاون“ و بیش از ۱۴۰هواپیما منهدم شدند.


خوشبختانه در روزهای بعد از آن، بسیاری از خلبانان آمریکایی که به صورت اضطراری در دریا فرود آمده بودند، توسط کشتی های گروه رزمی مشترک ”تاسک فورس“نجات یافتند.


این مردان از جان خود برای متوقف کردن ژاپنی های متجاوز مایه گذاشتند. یک سخنگوی دولت ژاپن گفت، ”مید وی“ انتقام آمریکا‌ئیها در برابر ”پرل هاربر“ بود.


خسارت از دست دادن ناوهای هواپیمابر، در اولین لشکرکشی بزرگ آمریکا در خشکی در قلمرو اقیانوس آرام و در مجاورت کانال ” گوادال“، برای این کشور سنگین بود. وارد شدن به خشکی آسان بود، چرا که ژاپنی ها به سمت داخل جزیره عقب نشینی کردند. در 8 آگوست کنترل آمریکائیها روی یک باند فرود و پرواز بر روی جزیره تضمین شده بود.


با این حال برای نیروی دریایی در عمل اثبات شد که تصرف تمامی جزیره، مأموریت دشواری است. آنان میبایستی هم با ژاپنی های مردد اما جنگنده، دست و پنجه نرم میکردند و هم با هوای شرجی در منطقه جنگلی.


هر دو طرف که با نیرو و امکانات کافی تأمین می شدند، سعی داشتند تعادل قوا را به نفع خویش تغییر دهند. ژاپنی ها نهایتا در ژانویه 1943 از این جزیره عقب نشینی کردند.


این برای متفقین، اولین و بزرگترین عملیات موفق نظامی در جریان جنگ دوم جهانی بود. مدت کوتاهی پس از آن، در سوی دیگر جهان، تهاجمات بعدی در تقدیر بود. در بیابان های ماسه ای شمال آفریقا!


[caption id="attachment_12640" align="alignnone" width="300"]جنگ-جهانی-دوم-،-قصه-های-زمین جنگ-جهانی-دوم-،-قصه-های-زمین[/caption]

جهانیان، شمال آفریقا را بیشتر سرزمینی با اهرام ثلاثه، بیابان ها و هوای داغ و قصه های عهد عتیق می شناسند.
در جریان جنگ دوم جهانی، نبرد بر سر شمال آفریقا، تاریخ جدیدی را در آنجا رقم زد.
آیا این ویرانه های کهن را ارتش آلمان به استحکامات دفاعی خود مبدل ساخت؟
در نوامبر 1942، ژنرال ”دوایت آیزنهاور“ Duwait Aisenhauer تهاجم نیروهای متفقین به ساحل غربی در شمال آفریقا را هدایت و فرماندهی کرد.
به این ترتیب مارشال ”رومل“ Romel بین ارتش ”آیزنهاور“ در غرب و ارتش انگلستان در شرق، تحت محاصره قرار گرفت.


اما ”رومل“ به این راحتی از میدان به در نمی رفت. ارتش او، بین یک دژ قدیمی فرانسوی و یک رشته کوه، جا خوش کرده بود. به این ترتیب او متفقین را مجبور ساخته بود تا برای هر یک سانتیمتر بجنگند.
با این حال در پایان نبرد، تردیدی وجود نداشت. متفقین پیوسته نیروهای جدید و تازه نفس برای عملیات شمال آفریقا دریافت می کردند. در آوریل 1943 ”رومل“ به آلمان فراخوانده شد. ارتش باقی مانده از او این دستور را دریافت کرد که تا آنجا که امکان دارد، مقاومت کند.


لطفا به اشتراک بگذارید: