This browser does not support the video element.

پارلمان انگلستان: کنفرانس اعضای برجسته هر دو مجلس



  • نمایندگان هر دو مجلس انگلستان قتل عام سی هزار زندانی سیاسی در سال67 را محکوم کردند




  • فراخوان به تشکیل کمیته تحقیق بین المللی برای محاکمه مسئولان قتل عام 67




  •  نامگذاری سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی




در یک کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان نمایندگان هر دو مجلس از احزاب اصلی این کشور، قتل عام 30000 زندانی سیاسی در سال 67 با حکم خمینی را محکوم کردند و ضمن فراخواندن دولت انگلستان به اعلام این قتل عام بعنوان جنایت علیه بشریت، از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ایران خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی برای رسیدگی به جنایت شدند


در این کنفرانس، علاوه بر نمایندگان مجلسین اعیان و عوام، وکلای برجسته از کمیته حقوق بشر و کانون وکلای انگلستان و ولز به نمایندگان از همه احزاب پیوستند.


در ادامه این کنفرانس،


دکتر ماتیو آفورد، نماینده پارلمان انگلستان که ریاست کنفرانس را بر عهده داشت، گفت: "زمان آن است که سازمان ملل، شورای حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران، قتل عام 1988 را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسند و تحقیقاتی در مورد این کشتارهای جمعی راه بیندازند تا مسئولین این جنایت در دادگاه بین المللی محاکمه شوند. این کاملا همسو با دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل است و سابقه بین المللی دارد.


دیوید جونز، نماینده پارلمان و وزیر کشور پیشین ولز گفت: "شرایط حقوق بشر در ایران در بسیاری از زمینه ها وخیم تر می شود و امید برای هر گونه بهبود توسط آخوند روحانی به اصطلاح مدره یک توهم است


ترزا ویلیرز، نماینده پارلمان و وزیر پیشین ایرلند شمالی در دولت انگلستان تاکید کرد "باید پایانی بر مصونیت کسانی که این جنایت علیه بشریت در ایران را انجام داده اند، گذاشته شود. جامعه بین المللی باید همین حالا عمل کند."


استیو مک کیب نماینده پارلمان از حزب کارگر گفت: حقوق بشر باید در مرکز سیاست انگلستان در رابطه با رژیم ایران باشد و باید اطمینان حاصل کنیم که مقامات این رژیم که مسئول دهها سال جنایت از جمله قتل عام 1988 هستند در یک دادگاه بین المللی به دست عدالت سپرده شوند. این اولین گام سازنده برای چنین سیاستی است.


سخنران دیگر این کنفرانس طاهر بومدرا از سوی کمیته عدالت برای قربانیان قتل عام ۶۷ در ایران بود وی در سخنرانی خود گزارش جدید "تحقیق در مورد اعدام های دسته جمعی سال 67 در ایران"که توسط سازمان غیر دولتی عدالت برای قربانیان قتل عام سال 67 در ایران صورت گرفته را ارائه کرد.


کریستی بریملو حقوقدادن داری رتبه مشاورت ملکه و رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز گفت: "در حالی که مظنونین به ارتکاب قابل تشخیص هستند و می شود جای آنها را مشخص کرد، ضروری است که مکانیسمهای حقوقی در تسهیل عدالت برای کشته شدگان و خانواده های آنها اجرا شوند ... این مسئولیت همه کشورهاست که از تحقیقات و پاسخگو بودن اطمینان یابند. در غیر اینصورت ما کماکان خواهیم دید که جنایات گذشته، تکرار خواهند شد.


باب بلکمن، نماینده پارلمان از حزب محافظه کار ضمن تاکید بر لزوم نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی خواستار شناسایی قتل عام 67 بعنوان جنایت علیه بشریت از سوی دولت انگلستان شد و گفت: هر تاخیری در این زمینه به رژیم ایران اجازه می دهد که شواهد جنایاتش را از بین ببرد".


سایر شرکت کنندگان و سخنرانان این اجلاس پارلمانی عبارت بودند از: نمایندگان پارلمان انگلستان، سر راجر گیل، جیم فیتزپتریک، راجر گادسیف، دیوید درو، وزیر (محیط زیست، غذا و امور مناطق حاشیه ای در کابینه سایه حزب کارگر)، و نمایندگان مجلس اعیان، بارونس ایتون ، لرد سینگ نایب رئیس گروه پارلمانی تمام حزبی آزادی بین المللی مذهب و اعتقاد، لرد مکینیس ، لرد کاتر، و همچنین الستر لوگان، عضو کمیته حقوق بشر کانون وکلا، و پروفسور سارا چندلر، رئیس فدراسیون کانون وکلای اروپا،


گزارش مشروح این جلسه در روزهای آینده از سیمای آزادی پخش خواهد شد

لطفا به اشتراک بگذارید: