در خاطره روزها- 25 تیر– 16 ژوئیة










[caption id="attachment_10936" align="alignleft" width="257"] کابینه وزیران دکتر محمد مصدق[/caption]

25 تیر 1331 - استعفای دکتر محمد مصدق


دکترمحمد مصدق در روز 25 تیربا شاه ملاقات کرد و لیست وزیران خود را تسلیم نمود . شاه با واگذاری وزارت جنگ به مصدق موافقت نکرد و مصدق به خانه بازگشت و بدون مشورت با احدی استعفای خود را برای شاه فرستاد.







 ۲۵ تیر ۱۲۸۸ - فتح تهران توسط مشروطه خواهان




[caption id="attachment_10940" align="alignleft" width="260"] سران ورجال مشروطیت پس از فتح تهران[/caption]

«محمدعلی شاه» پس از بمباران مجلس، در تهران حکومت نظامی برقرار کرد و قوای قزاق را ‌که یک افسر روسی به نام «لیاخوف» در رأس آن بود بر جان و مال مردم حاکم کرد. سپس انجمن ها را بستند, خانه ها را غارت کردند و آزادیخواهانی چون «صوراسرافیل» و «ملک المتکلمین» را به دار آویختند. این جو رعب و وحشت باعث سکوت مرگباری در شهرها شد. اما در محله ی«امیرخیز» تبریز, ستارخان در برابر تهاجم قوای دولتی جانانه ایستادگی کرد و پرچمهای تسلیم را فرو انداخت. به دنبال آن در بقیه ی محله های تبریز نیز مقاومت اوج گرفت و شعله های آزادیخواهی تمام شهرهای ایران را فرا گرفت. سرانجام مشروطه خواهان دست به دست هم داده با حرکت به سمت پایتخت, تهران را فتح کردند و محمدعلی شاه با خفت و خواری به سفارت روس پناهنده شد.



25 تیر- 16 ژوئیه 622 میلادی - اعلام تقویم قمری اسلامی


عمر خلیفه دوم، هجرت پیامبراسلام (ص) از مکه به مدینه را مبدا تقویم قمری اسلامی اعلام کرد. قبلا سال شکست «ابرهه حبشی» درحمله به مکه که در آن ازفیل هم استفاده کرده بود به نام « سال فیل » مبدا تقویم بود.






[caption id="attachment_10943" align="alignleft" width="193"] انسان درکره ماه[/caption]

۱۶ژوئیه۱۹۶۹ میلادی - نخستین سفر انسان به کرهٔ ماه


در این روز «آپولو 11» برای قراردادن نخستین انسان به کرة ماه سفر خود را آغاز کرد. این سفینه دارای 3سرنشین به نامهای «نیل آرمسترانگ», «ادوین آلدرین» و «مایکل آلن کولینز» بود. فاصله ی متوسط کرة ماه از زمین 384000 کیلومتر است که «آپولو 11» آنرا در 4 روز طی نمود. به این ترتیب «آرمسترانگ»، «آلدرین» و «کولینْز»، اولین انسانهایی بودند که قدم بر روی ماه گذاشتند.









۱۶ ژوئیه ۱۷۰۴ میلادی - افتادن جبل الطارق به دست انگلیسی ها


در این روز منطقه «جبل طارق» که بر تنگه تلاقی مدیترانه و اقیانوس اطلس قراردارد و در عهد باستان به ستون هرکول معروف بود به تصرف انگلستان درآمد.
این تنگه 13 تا 36 کیلومتر عرض دارد و در سال 711 میلادی به تصرف "طارق" سردار یک سپاه اسلامی درآمد و از آن پس به اسم او نامیده می شود.


لطفا به اشتراک بگذارید: