اقتصاد در گل نشسته رژیم ولایت !

موضوع مهم اقتصادی در هفته گذشته اعتراف آخوند روحانی به فریبکاری بزرگ رژیم آخوندی در مورد خصوصی‌سازی تحت عنوان دولت با تفنگ و دولت بی‌تفنگ بود. حدود ۲۰سال است که خامنه‌ای به ظاهر دستوری مبنی بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی رژیم داده بود که بخشی از آن اصل، به میدان دادن به بخش خصوصی بر می‌گردد. اما طی این سالها کاملاً واضح بود و به‌خصوص مقاومت ایران بارها افشا کرده بود که چیزی به اسم خصوصی‌سازی در ایران وجود ندارد و اساساً شرکتها و مؤسسات را به سپاه و شرکتهای متعلق به بیت خامنه‌ای سپردند .


اما هفته گذشته در جنگ گرگها در رأس رژیم، آخوند روحانی گفت: «ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک‌دولت باتفنگ تحویل دادیم. این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به این‌که اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».


از میزان شرکتهای واگذار شده به سپاه تحت عنوان به‌اصطلاح خصوصی‌سازی آماری در دست نیست ولی روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد روز سوم تیر نوشت: «بر اساس آمار از سال ۸۰ که سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفت تاکنون ۱۴۱۸تریلیون و ۲۵۶میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده» که به دلار رقمی نزدیک به ۴۰میلیارد دلار می‌شود. با اینهمه بعید به نظر می‌رسد که این رقم همه واگذاریها باشد.

اما در مورد علت افت معاملات بازار سرمایه و بورس، همین رسانه حکومتی علاوه بر این‌که رشد نسبی قبل از نمایش انتخابات رژیم را ناشی از هیجانات و حبابگونه توصیف کرده، در مورد افت معاملات بعد از نمایش انتخابات می‌نویسد: «افت قیمتها در بازارهای جهانی، افزایش نگرانی از تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا در کنار برخی ابهامات صنایع هم‌چون بانکها در کنار نرخ سود بانکی بالا موجب شدند که بازار سهام در مسیر ریزش قیمتها قرار گیرد». همین رسانه حکومتی ادامه می‌دهد: «با فقدان نشانه‌های رشد از منظر بنیادی در کنار ابهامات به وجود آمده در عرصه اقتصادی و بین‌المللی (افزایش ریسک‌ها)، فضای صبر و انتظار توأم با رکود شدید در معاملات سهام به وجود آمد. به‌طوری‌که طی معاملات خردادماه به‌ویژه در نیمه دوم این ماه ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بیشتر روزها، به زحمت به ۷۰میلیارد تومان می‌رسید. ‌یعنی رقمی در حدود ۱۸.۵میلیون دلار؟ ، در حالی‌که در کشورها معاملات بورسی میلیاردی است.
افت قیمت نفت طی هفته گذشته ازبشکه‌یی۵۴دلار به زیر ۵۰دلار (نوسان بین ۴۶-۴۷دلار) در کنار آنچه گفته شد، اقتصاد در گل مانده رژیم را بیش از پیش تحت فشار قرار داد. در همین رابطه رسانه حکومتی هشدار نیوز ۳تیر ۹۶ نوشت: «با وجود تلاش اوپک برای کاهش تولید، اما هنوز قیمت نفت در سال جاری حدود 20درصد کاهش داشته است».
لطفا به اشتراک بگذارید: