موسسات مالی حکومتی شیوه جدید چپاول سرمایه های مردم

سرخط موضوعات امروز



 1- نگاهی به عملکرد غارتگرانه موسسات مالی و بانکها درایران موضوع این هفته گفتگوی اقتصادی سرخط


2-آیا روحانی میتواند راهی به غرب بازکند . گفتگوبا شهرام گلستانه درمورد فضای عمومی رسانه‌ها و شخصیتهای سیاسی کانادا نسبت به انتخابات رژیم ایران و نتایج آن-


3- گذری به زندانهای میهن و وقایع و تحولات آن .گفتگوی سرخط با ابوالحسن درباره آخرین وضعیت زندان و زندانیان


4- گزارش از رسیدگی به رزمندگان معلول توسط شوراهای محلی مردمی در سوریه



گزارش اقتصادی هفته همراه با خانم مریم فرشید


خانم مریم فرشید : در هفته گذشته موضوع اعتراضات گسترده و سراسری غارت شدگان مؤسسات حکومتی کاسپین که در چند شهر کشور صورت گرفت یکبار دیگر توجهات را به وضعیت وخیم این مؤسسات و حتی بانکهای کشور جلب کرد.


...موسسه کاسپین در اسفندماه سال ۹۴ با تجمیع هشت تعاونی فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامـــداران و کـــشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امیر جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران تشکیل شد و با دریافت مجوز از بانک مرکزی، مسئولیت حسابها و تعهدات تمامی تعاونیهای تشکیل دهنده خود را که باید منحل می شدند، بر عهده گرفت.


در واقع این یک دکان کلاهبرداری از طرف سپاه و بیت خامنه‌ای بود که پشت ۷ هزار مؤسسه غارتگر مشابه هستند و به دلیل اینکه قدرت دارند از بانک مرکزی که هیچگونه استقلالی ندارد مجوز گرفتند. البته بانک مرکزی میخواست با سپردن خیلی از این مؤسسات به بانکها، تعهدات مالی اینها را از سر خودش باز کند اما چه آنهایی که از سر خودش باز کرد و چه آنهایی که مثل کاسپین مجوز داد اغلبشان در دورة پاسدار احمدی نژاد رشد قارچ گونه‌ای پیدا کردند و با پشتوانه پول نفت و بالا بودن نرخ تورم، سودهای کلانی بردند ولی بعد از نصف شدن درآمد نفتی و تحریم نفتی، از انجام تعهداتشان به مردم سرباز زدند و یکی یکی اعلام ورشکستگی کردند . حتی نه تنها سودی به اعضا نمیدهند بلکه اصل پول مردم را هم مسترد نمی‌کنند. معترضین هم در پلاکاردهایشان مینویسند: «ما به مجوز بانک مرکزی اعتماد کردیم».


سوال : بانک مرکزی رژیم مدعیست که توانسته بخش مهمی از این مؤسسات را با ساماندهی کنترل کند.


 خانم مریم فرشید : اینها ۷ هزار مؤسسه هستند که حداقل ۱۰ سالست که به دلیل پشتوانه قدرتی که از سپاه و بیت خامنه‌ای دارند چپاولهای بسیار بزرگی از دارائیهای مردم کردند. و همانطور که می‌بینیم یکی پس از دیگری وارد بحران میشوند. پارسال پدیده شاندیز، میزان و ثامن الحجج را داشتیم، امسال کاسپین. کاسپین هنوز تمام نشده مؤسسات مالی آرمان و دلفان هم با اعتراضات گسترده اعضائش مواجه شده است . در واقع به دلیل سیاست های پولی و مالی غلط و چپاولگرانه و پنهانکارانه دولت و بانک مرکزی رژیم این قبیل انگلهای اقتصادی هم خون مردم را می مکند وقتی هم که دیگر کفگیرشان به ته دیگ میخورد اعلام ورشکستگی میکنند و مردم را آواره می‌کنند. کارشناسان اقتصادی میگویند بر اثر همین سیاستهای ویرانگر اقتصادی دومینوی ورشکستگی بازار پول و از دست رفتن هزاران میلیارد تومان از سرمایه مردم آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد


و محصول (این غارتگریها) طبعا گسترده‌تر شدن فقر در جامعه است. ببینید مهمترین هدف تمام دولتها و جوامع بشری کاهش فقر و افزایش رفاه است . وقتی این رابطه معکوس است یعنی تا کجا وضع اقتصاد و معیشت مردم خراب است. .....


.




خبرهای سرخط ۹۶۰۳۰۸


گردهمایی بزدگ مقاومت ایران در پاریس! کمیته برگزاری گردهمایی سالانه مقاومت ایران در پاریس، فراخوانی پیرامون برپایی این گردهمایی در دهم تیرماه ۹۶ انتشار داد و طی آن از هموطنان آزاده و حامیان و پشتیبانان مقاومت مردم ایران دعوت کرد تا در این گردهمایی شرکت کنند.


امروز صبح شمار زیادی از غارت شدگان موسسات کاسپین و آرمان در مقابل بانک مرکزی رژیم در خیابان میرداماد تجمع اعتراضی برپا کردند وبا دادن شعارهای ضد حکومتی با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند وخیابان را بستند. شماری از معترضین که زنان پیشاپیش آنان بودند با پوشیدن کفن عزم خود را برای ایستادگیشان نشان دادند


درگیری گسترده غارت شدگان مؤسسه توسعه با نیرهای سرکوبگر در لرستان! نیروی سرکوبگر انتظامی لرستان برای حمایت از غارتگران حکومتی مؤسسه توسعه با حمله به مردم غارت شده و پاشیدن آب جوش روی مردم تلاش کرد آنها را متفرق کند اما جوانان و مردم دلیر صحنه‌های جدیدی از خشم و اعتراض آفریدند! تظاهر کنندگان محل بنرهای تبلیغاتی در مرکز شهر را شکسته و از بین بردند.


علاوه بر خرم‌آباد تجمع های اعتراضی غارت شدگان در شهرهای بروجرد، الیگودرز، درود، الشتر، نورآباد، ازنا و سایر شهرهای لرستان و استانهای دیگر هم‌چنان ادامه دارد.


در اهواز غارت شدگان در برابر استانداری خوزستان شعار می‌دادند: استاندار حیا کن خوزستان رها کن


-سپرده‌گذاران کاسپین در بابل شعار می دادند:مجوز پوشالی وعده های تو خالی؛ مدیر بی کفایت استعفا استعفا؛ مفسد اقتصادی مجوز را تو دادی


مالباختگان موسسه توسعه در ایلام هم تجمع اعتراضی برگزار کردند غارت شدگان مؤسسه توسعه (ارمان)در برابر فرمانداری رامهرمز -  با گذاشتن موتورسیکلتهای خود اقدام به بستن خیابان کردند.


با سلامت مردم بازی نکنید! جمعی از پاتولوژیستها در اعتراض به صدور مجوز توسط وزارت بهداشت بار دیگردر مقابل مجلس ارتجاع تجمع اعتراضی برپا کردند. پاتولوژیستها در اعتراض به دستور وزیر بهداشت دولت آخوند روحانی مبنی بر صدور مجوز برای تأسیس آزمایشگاه تشخیص طبی به دانش آموختگان تک رشته‌ای علوم آزمایشگاهی، مقابل مجلس تجمع کردند....


۱۰ سال سردواندن بس است! جمعی از معلمان اصفهان در اعتراض به تحویل ندادن منازل پروژه فولاد شهر در مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان دست به تجمع زدند.
بنا‌ به گفته شرکت کنندگان در این تجمع پروژه هزار واحدی فولادشهر که قرار بود به معلمان تحویل شود، پس از گذشت ده سال هنوز به نتیجه نرسیده است. تاکنون بارها اعتراض خود را اعلام کرده‌اند اما هیچ پاسخی نگرفته‌اند.


چپاول کارگران را متوقف کنید! حدود ۳۰۰ تن از کارگران فاز13 کنگان در اعتراض به بلاتکلیفی، نداشتن قردادهای کاری، کیفیت بسیار پایین غذا و مخروبه بودن محل استراحت کارگران، تجمع کرده و دست از کار کشیدند. یکی از کارگران گفت این کارخانه در چنگ نیروهای وابسته به سپاه است و همیشه ما را استثمار می‌کنند. ما هم چیز زیادی نمی‌خواهیم فقط حقمان را می‌خواهیم.


لطفا به اشتراک بگذارید: